معاون امور تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی گفت: 95 درصد محصولات کشاورزی مورد نیاز مردم در داخل تولید می‌شود و هیچ نیازی به واردات محصولات باغی نداریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، ناصر توکلی در نشست خبری در نمایشگاه دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی اظهار داشت: کشاورزی ایران امروز در جایگاهی قرار دارد که در 29 محصول اساسی جزو 20 کشور برتر جهان به‌شمار می‌رود و تولیدات این بخش از اوایل انقلاب تاکنون بیش از چهار برابر شده است.

توکلی افزود: در حال حاضر 4.5 میلیون کشاورز در 17.5 میلیون هکتار اراضی کشاورزی فعال هستند و در صدد هستیم میزان بهره‌وری را به سه برابر وزن موجود برسانیم.

به گفته وی در حالی که در اوایل انقلاب تولید محصولات کشاورزی 25 میلیون تن بود با 4.5 برابر افزایش به 118 میلیون تن در سالجاری رسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: این میزان محصول توسط 4.5 میلیون بهره‌بردار در 18.5 میلیون هکتار زمین‌های کشاورزی تولید می‌شود که امکان افزایش 2 تا 3 برابر این میزان نیز وجود دارد.

توکلی گفت: در زمینه محصولات باغی ایران مزیت فوق‌العاده‌ای دارد و امسال یک میلیون و 200 هزار تن به کشورهای دیگر صادر شده است.

وی همچنین تصریح کرد: ایران جایگاه نخست صادرات پسته و زعفران را در دنیا دارد و تلاش می‌کند در سایر محصولات نیز به چنین جایگاهی برسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: سالانه حدود دو میلیون و 900 هزار تن برنج نیاز مصرفی کشور است که امسال دو میلیون و 200 هزار تن از این محصول در داخل تولید شد و 700 هزار تن برنج کسری کشور باید وارد شود.

توکلی همچنین در خصوص الگوی کشت افزود: الگوی کشت در بخش کشاورزی انجام می‌شود اما باید بدانیم که فعالیت در بخش کشاورزی قابل مقایسه با بخش صنعت نیست و اگر الگوی کشت هم ارائه می‌شود احتمال برهم زدن آن توسط عوامل غیرطبیعی وجود دارد.

توکلی در رابطه با کشت برون‌مرزی گفت: طرح استفاده از ظرفیت کشاورزی کشورهای آسیای میانه و کشورهای اسلامی برای تأمین نیازهای داخل با حضور سرمایه‌گذاران داخلی و فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: سفرهای زیادی در این زمینه از طریق صندوق توسعه آذربایجان شرقی به کشور گرجستان و سایر کشورها انجام شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در شرایط امروز نباید به دلیل کفایت اراضی کشاورزی در داخل کشور از حضور در بخش کشاورزی کشورهای دیگر غافل شد.

توکلی افزود: 2 هزار هکتار از اراضی کشور گرجستان خریداری شده و مقدمات کار برای کاشت صورت گرفته است.

وی ادامه داد: اولویت کشت در این زمینه‌ها برای دانه‌های روغنی و ذرت است اما در عین حال با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم منطقه اقدام به کشت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت سایر کشورها به عنوان سیاست جدید در کشورها محسوب می‌شود گفت: در حال حاضر چینی‌ها 2 میلیون هکتار از زمین‌های برزیل را به منظور تولید کشاورزی استفاده می‌کنند./س
برچسب ها: کشاورزی ، محصولات ، تولید ، باغ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار