آمدند تا گره گشا مشکلات پارک های حاشیه ای باشند اما حالا خودشان مشکل ساز شده اند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در حال و هوای تهران امروز باید خیلی خوش شانس باشی که بتوانی برای یک ساعت توقف برای خودروی خود جای پارک پیدا کنی، کمبود پارکینگ در خیابان های شهر به ويژه در کنار مجتمع های آموزشی، اداری، بیمارستان ها و سازمان ها و یا بوستان های سطح شهر، چند سال پیش مدیران شهری را بر آن داشت تا در طرحی 12 هزار فضای پارک حاشیه خیابان را به صورت ساعتی اجاره دهند، مأمورانی هم به نام پارکبان ناظر این طرح شدند.

** مشکل گشا یا مشکل ساز

بیش از 5 سال از ورود پارکبان ها می گذرد مأمورانی که به گفته خانلری مدیر عامل شرکت حریم بان و شهربان به منظور نظم و انضباط اجتماعی به کار گرفته شدند اما حالا که چند سالی است از فعالیتشان می گذرد عملکرد بعضی از آنها قابل تأمل است.

گذشته از رایگان بودن یا نبودن نیم ساعت اول پارک که هنوز هم مدیران شهری در خصوص آن به توافق نرسیده اند مشکل شهروندان با پارکبان ها اخذ مبالغی است که قانونی نیست.

یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: رو به روی بیمارستان پیامبران قصد پارک کردن داشتم که یکی از پارکبانان جلو آمد و از من مبلغ 2 هزار تومان را مطالبه کرد زمانی که به مبلغ اعتراض کردم، گفت: نرخ پارک همین است.

من هم ناچارا مبلغ 2 هزار تومان را پرداخت کردم در صورتی که وجه پرداختی قانونی این مبلغ نیست اما مروری داشته باشیم بر تعرفه پارک های حاشیه ای مصوبه شورای شهر تهران:

به ازای هر یک ساعت پارک 3000 ریال

به ازای هر یک ساعت پارک اضافی 4000 ریال

هزینه پارک در محدوده طرح ترافیک 6000 ریال

هزینه هر یک ساعت پارک اضافی در محدوده طرح ترافیک 8000 ریال

هزینه پارک بیش از 4 ساعت هر یک ساعت 16000 ریال

بر اساس مصوبه شورای شهر تهران هزینه یک ساعت پارک 3 هزار ریال است اما زمانی که گشتی در شهر می زنید متوجه می شوید که علاوه بر اینکه این مصوبه توسط برخی از پارکبانان رعایت نمی شود بلکه نرخ ها بر اساس نوع محله و نوع ماشین متفاوت است.

یکی دیگر از شهروندان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: وجه دریافتی پارکبانان از 500 تومان شروع می شود و گاهی اوقات به 2 هزار تومان هم می رسد در حالی که روی فیش پارکبانان مبلغ را 300 تومان درج کرده اند.

یکی دیگر از شهروندان به تخلفی دیگر از پارکبانان اشاره کرد و گفت: زمانی که 500 تومان می دهیم با گفتن این جمله که پول خرد ندارند از برگردان مابقی مبلغ خودداری می کنند.

اما تخلف پارکبانان به همین جا هم ختم نمی شود دوربین مخفی ما تخلفات دیگری هم از آنان شکار کرده است.

هنگامی که قصد داشتیم در حاشیه یکی از خیابان های اصلی پارک کنیم با توجه به اینکه در حاشیه خیابان جای خالی برای پارک نبود، پارکبان ما را دعوت به پارک در مقابل درب منزل شهروندان کرده و مبلغ 2 هزار تومان را طلب کرد که به گفته خودش این مبلغی است که از همه اخذ می کند.

با مشاهده تخلفات ریز و درشت پارکبانان موضوع را از آقای روستا مدیر شرکت های پارکبانان شهر تهران پیگیری کردیم که با تکذیب هر نوع تخلف از پارکبانان گفت: پارکبانان مبلغ قانونی را دریافت می کنند و تخلفی انجام نداده اند و در صورت تخلف شهروندان می توانند موضوع را با شماره تلفن 66381277 که پشت فیش ها درج شده است در میان بگذارند تا ناظران ما در همان لحظه به محل مراجعه کرده و تخلف را پیگیری کنند اما با توجه به طرح ناتمام پارکومتر در شهر که در بعضی مکان ها به دلیل نبود پارکومتر یا خراب بودن آنان باز هم نظارت بر پارک های حاشیه ای به عهده پارکبانان است.

امید است تا نسبت به نحوه عملکرد آنان نظارت بیشتری شود./ز

گزارشی از فاطمه هنرور

برچسب ها: پارک ، ماموران ، شرکت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۱۰ خرداد ۱۳۹۳
با سلام
اخیرا جلوی میوه و تره بار قنات کوثر (منطقه 4) تهران پارکبان گذاشته اند ، انجا قسمتی داره بدون خط کشی مخصوص پارکبان اما پارکبانان از انجا هم مبلغ دریافت میکنند و بحث هم میکنند . ضمنا زیره برگه ای که خود پارکبان میده نوشته شده نیم ساعت اول رایگان اما ... کو گوش شنوا
تاریخ 93/03/10 ساعت 17
آخرین اخبار