مدرس دانشگاه گیلان گفت: برگ بو از درختان کم توقع است.




به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،مجید یاسوری، با بیان این مطلب که برگ بو به صورت درختچه و درخت یافت می‌شود و معمولا در تمام سال سبز است، گفت: طول درخت‌های برگ بو به 10 متر هم می‌رسد، در بسیاری از جاهای گیلان درخت برگ بو برای تزیین باغ‌ها استفاده می‌شود، اما استفاده‌ی اصلی آن در آشپزی و به عنوان داروی گیاهی است.

وی افزود: اصل رستنی این درخت از منطقه مدیترانه است و در تمام مدیترانه به عنوان عطر غذا از آن استفاده می‌شود.

دکتر یاسوری ادامه داد: درخت برگ بو از طریق کشت دانه نشاء و قلمه زنی بدست می‌آید و به دست آوردن آن از طریق کشت دانه پروسه‌ای کند و طولانی است.

مدرس دانشگاه گیلان خاطرنشان کرد: این درخت از درختان کم توقع به شمار می‌آید و نیازمند توجه، مراقبت و آبیاری زیادی نیست.

وی با اشاره به اینکه برگ بو یکی از انواع گل و گیاهان زینتی است که در قاسم آباد سفلی گیلان نیز کشت می‌شود، گفت: اما از بین گلهای رایج در منطقه شمشاد طلایی و انواع کاج بیشترین آمار را به خود اختصاص داده اند، شمشاد طلایی که رایج‌ترین گل زینتی این منطقه است را می‌توان در هر واحد زیرکشت هزار مترمربعی به تعداد10 هزار اصله نهال نشا کرد.

یاسوری خاطرنشان کرد: یکی دیگر از درختان که در منطقه قاسم‌آباد سفلی می‌روید مگلونیا است که به عنوان گیاه زینتی از آن استفاده می‌شود.

خاستگاه مگلونیا خاور دور، آسیای میانه و آمریکای مرکزی بوده است. گل های مگلونیا منفرد بزرگ هستند و جنبه تزیینی دارند.

وی ادامه داد: از لحاظ جغرافیایی بخش چابکسر در منطقه جلگه‌ای، ساحلی و کوهپایه‌ای واقع شده و دارای آب و هوای معتدل است و از نظر موقعیت جغرافیایی از طرف شرق به رامسر، غرب به شهر کلاچای، شمال به دریای خزر و جنوب به دامنه‌های شمالی البرز محدود می‌شود و روستای قاسم‌آباد سفلی در مجاورت روستاهای اوشیان، ملکیان و توسکا محله قرار گرفته است، روستای قاسم آباد مرکز دهستان اوشیان و سیاهکلرود و مساحت آن 125 کیلومتر مربع با 41آبادی است، حوزه‌ی آموزشی بخش چابکسر محسوب می‌شود و با توجه به سوابق دیرینه فرهنگی این منطقه تاکنون در این حوزه، گروههای کثیری از جوانان به ادامه تحصیل در مراکز آموزشی علمی دانشگاهی موفق به گذراندن دوره‌های مختلف آموزشی شده‌اند و از نظر سطح تحصیلات دانشگاهی به نسبت روستاهای اطراف منطقه خود تحصیلکردگان بیشتری را به خود اختصاص داده است.

وی در خصوص نتایج تحقیقی که در مورد قابلیت‌های این روستا از نظر اهالی آن انجام داده است، گفت: توجه روستاییان عمدتا به بخش کشاورزی و پرورش گل منعطف است.

وی با اشاره به اینکه توجه روستاییان به فعالیت‌های جنبی در خانه که اصطلاحا به آن کسب و کار خانگی نیز می‌گویند، شایان توجه است، گفت: امروزه کسب و کارهای خانگی از بخشهای حیاتی و ضروری فعالیت‌های اقتصادی کشورهای پیشرفته محسوب می‌شوند و به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و افزایش درآمد مطرح هستند.

یاسوری تصریح کرد: قابلیت انجام این نوع کسب و کار سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلین آنها می‌شود، از جمله می‌توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه‌های خرید، رهن، اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد - شاگردی بین اعضای خانواده اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: برگ بو ، گیاه ، گیلان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.