پیاده روی بهترین، ارزانترین، آسانترین و در دسترس ترین ورزش برای سلامت است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران بدیهی است پیاده روی به عنوان یک فعالیت فیزیکی، تمام فواید فعالیتهای فیزیکی را دارد و تمامی افراد جامعه می‌توانند از این ورزش به راحتی و برای بالا بردن سلامت خود بهره گیرند.

پیاده روی مناسب:
اگر هدف از پیاده روی مصرف کالری بیشتر است باید بدانیم که برای سوزاندن کالری بیشتر در پیاده روی عوامل مختلفی مثل سرعت پیاده روی، سطح زمین پیاده روی(شیب دار، مسطح، پر ازپستی و بلندی، خیس، خاکی و یا آسفالت) شرایط فرد مثل وزن درگیر بودن بقیه اعضا بدن مثل دستها، مسافت پیاده روی، آب و هوا موثر است.

توصیه های لازم برای استفاده بهتر از پیاده روی:
الف) هدف داشته باشید اما واقع نگر باشید:
اگر هدفتان این است که روزی 3 تا 2 ساعت و 365 روز سال پیاده روی کنید، مطمئن باشید که موفق نمی شوید و به احتمال قوی برنامه تان را نیمه کاره رها خواهید کرد. البته باید مثبت نگر بود و اگر یک بار نتوانستید طبق برنامه عمل کنید از نو شروع کنید و دلسرد نشوید.

ب) درپیاده روی یک همراه پر انرژی داشته باشید .

ج) پیاده روی آهسته چندان تأثیر مثبتی برسلامت شما ندارد، یک پیاده روی سریع که همان ورزش با شدت متوسط است بهترین گزینه برای پیاده روی مناسب می باشد . برای اینکه بدانید منظوراز شدت متوسط چیست ، راههای مختلفی وجود دارد . روشهای علمی با استفاده از طریق ضربان قلب ( نبض ) یا روش ساده که به آن Talk test یا تست صحبت کردن می گویند . یعنی درحدی سریع بروید که بتوانید همزمان با بغل دستی صحبت کنید یا سوت بزنید.
منابع جدید علمی خیلی ساده تر می گویند که باید کمی به نفس نفس بیافتید وعرقی بربدن نشیند ولی به هرحال باید درپایان ورزش(پیاده روی) احساس نشاط ولذت کنید ، نه اینکه خسته وکوفته شوید.

د) اگر می خواهید کالری بیشتری مصرف کنید ، بد نیست هر از گاهی درمسیری پیاده روی کنید که کمی شیب دار باشد. حتی بعضی افراد درزمستان لباس های سنگینتر می پوشند یا کوله پشتی حمل می کنند که این هردو مانعی نداشته وحتی توصیه نیز می شود.

ه) زمان کافی: حد اقل هفته ای سه بار وهربار 60-30 دقیقه پیاده روی کنید . مهم نیست چه موقع از روز باشد . حتی می توانید زمان 30 دقیقه ای رابه دونوبت 15 دقیقه ای یا سه تا 10 دقیقه تقسیم کنید . به هرحال نظم وتداوم درفعالیت فیزیکی برای سلامت مهم است .

البته می توانید از روزی 10 دقیقه شروع کنید وبتدریج زمان را تا30 الی 60 دقیقه افزایش دهید .

و) ازکفش مناسب استفاده کنید .

ز) گرم کردن درآغاز وسرد کردن درپایان پیاده روی را فراموش نکنید .

ح)دستهایتان را تکان دهید . دستها را از آرنج 90 درجه تا کنید و از شانه مثل دونده های حرفه ی تکان دهید . هنگامی که دست به عقب می رود باید به حدی برسد که انگار می خواهید کیف پولتان را ازجیب پشت درآورید.

ط) سرعت خود را آرام آرام تغییردهید . درواقع این توصیه مجموعه ای از چند توصیه قلی نیز هست. یعنی با این روش کالری بیشتری هم می سوزانید. به طور مثال سه دقیقه آهسته بروید ، ظرف سه دقیقه سرعت خود را تا حداکثر افزایش دهید ودوباره آنرا کاهش دهید . این دوره های 3 دقیقه ای را چند بار تکرارکنید .

ی)کاری کنید که از پیاده روی لذت ببرید: آنقدرطولانی یا شدید پیاده روی نکنید که خسته وکوفته شوید، در زمانی از روز ، پیاده روی کنید که دغدغه ای نداشه وآرامش داشته باشید و مکانی را که به آن علاقه دارید برای پیاده روی انتخاب کنید./آق
برچسب ها: پیاده روی ، ورزش ، سلامتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار