يک کارشناس ارشد مسائل غرب آسيا با اشاره به حمله رژيم صهيونيستي به يک مرکز تحقيقاتي در سوريه گفت: نتانياهو با فرار به جلو درصدد شکستن بن‌بست سوريه است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، پيامدهاي حمله رژيم صهيونيستي به يک مرکز تحقيقاتي در سوريه شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری دو سیما با حضور هادي محمدي کارشناس ارشد مسائل غرب آسيا و سهيل قاشا کشيش مسيحي ساکن لبنان مورد بررسي قرار گرفت.

هادي محمدي در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجري برنامه که از وي پرسيد چرا رژيم صهيونيستي اين مقطع زماني را براي حمله به سوريه انتخاب کرده است، گفت: حمله رژيم صهيونيستي به يک مرکز علمي، پژوهشي و نظامي در مثلث مرزهاي لبنان، سوريه و فلسطين اشغالي پيش از هر چيز ديگري اقدامي تجاوزکارانه است که هيچ يک از موازين بين‌المللي و عرف‌هاي اخلاقي و منطقه‌اي آن را تاييد نمي‌کند.

وي با اشاره به اينکه شرايط داخلي سوريه براي کشورهايي که طي 22 ماه گذشته حامي جريان براندازي و ويران کردن سوريه بوده‌اند به نقطه بن‌بست در عرصه سياسي و نظامي رسيده است افزود: ساختارهاي نظامي و سياسي که توسط حاميان غربي و ارتجاع عرب ساخته شده است در حال تنازع با يکديگر هستند.

اين کارشناس ارشد مسائل غرب آسيا در ادامه با بيان اين که مهمترين مسئله در راهبرد کشورهاي حامي براندازي سوريه اين است که فعلا هيچ راهبرد و ابتکار عملي را براي برون رفت از شرايط فعلي در اختيار ندارند اظهار داشت: اين در حالي است که رژيم صهيونيستي انتخابات خود را پشت سر گذاشته است و نتانياهو انتظار داشت که در انتخابات اخير با کرسي‌هايي بالاتر از 40 به قدرت برسد.

محمدي با اشاره به اينکه نخست وزير رژيم صهيونيستي انتظار داشت تا با کسب آراي بيشتر بتواند کابينه قدرتمند را در مقابل آمريکا شکل دهد بيان کرد: نتانياهو نيازمند کسب قدرت کافي براي چالش با اوباما است.

*نتانياهو درصدد شکستن بن‌بست پرونده سوريه است

وي خاطر نشان ساخت: مجموعه مولفه‌هاي داخلي و منطقه‌اي ايجاب مي‌کند که نتانياهو با يک فرار رو به جلو بن بست پرونده سوريه را بشکند و هم چنين براي کسب اعتبار و اقتدار جديد در محيط داخلي بايد بتواند اعتماد به نفس بيشتري را براي جامعه خود و ترکيب دولت ائتلافي به وجود آورد.

*تجاوز رژيم صهيونيستي به سوريه براي روحيه دادن به تروريست‌ها است
 
اين کارشناس ارشد مسائل غرب آسيا با بيان اينکه حاميان تروريست‌هاي سوريه به بن بست نظامي و سياسي رسيده‌اند، گفت: اين تجاوز براي روحيه دادن به تروريست‌هاي درون سوريه است.

محمدي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه چرا رژيم صهيونيستي سياست ابهام را در پيش گرفته است، افزود: با توجه به شرايط حساس منطقه رژيم صهيونيستي تلاش مي‌کند تا هدف عملياتي خود را محقق سازد و هزينه‌هاي حداکثري عمليات‌هاي خود را به حداقل برساند.

اين کارشناس ارشد مسائل غرب آسيا گفت: حمله رژيم صهيونيستي به خاک سوريه مورد واکنش افکار عمومي عربي اسلامي، جريان‌هاي رسمي مرتجع منطقه و هم پيمانان رژيم جعلي و غرب قرار گرفته است.

وي اظهار داشت: مقامات رژیم صهیونیستی در تلاش هستند تا بتوانند با بر هم زدن اوضاع و شرايط امنيتي در داخل سوريه تاثير مستقيمي را بر روي گزينه‌ها و رويکرد سياست جديد آمريکا بگذارد.

*تجاوز صهيونيست‌ها به سوريه نشان دهنده خوي تجاوزگرايانه اسرائيل است

محمدي با اشاره به اينکه صهيونيست‌ها مي‌خواهند با اين اقدام بن بست خود در سوريه را بشکنند و به گروه‌هاي داخلي مسلح و تروريست‌ها انگيزه و روحيه جديدي را براي مقاومت و ماندن بدهند اضافه کرد: تجاوز صهيونيست‌ها به خاک سوريه خوي وحشيگري و تجاوزگرايانه اشغالگران قدس را بار ديگر به مردم منطقه نشان داد.

اين کارشناس ارشد مسائل غرب آسيا گفت: دولت روي کار آمده در رژيم جعلي صهيونيستي ضعيف ترين دولت در تاريخ اين رژيم است و به اين دليل نتانياهو با تجاوز به سوريه تلاش مي‌کند براي صهيونيست‌ها اعتبار و قدرت کسب کند.

وي با بيان اينکه اين اقدام رژيم صهيونيستي ارزش عملياتي و نظامي دارد زيرا مي‌تواند بر روي معادلات منطقه تاثيرگذار باشد بيان کرد: پرونده ايجاد يک جنگ بزرگ در سوريه چه از طريق ناتو و چه از طريق حمله انفرادي رژيم صهيونيستي مورد بررسي و ارزيابي قرار گرفته است.

*حمله به مرکز پژوهشي نمي‌تواند امتياز نظامي براي رژيم صهيونيستي باشد

محمدي با بيان اينکه ايجاد حمله بزرگ به هيچ وجه به نفع رژيم صهيونيستي، غرب و آمريکا نخواهد بود بيان کرد: حمله به مرکز پژوهشي، علمي نمي‌تواند به عنوان امتياز نظامي براي رژيم صهيونيستي به ثبت برسد.

اين کارشناس ارشد مسائل غرب آسيا افزود: انتخاب هدف حداقلي از سوي رژيم صهونيستي در حمله به يک مرکز تحقيقاتي در سوريه نشان دهنده اين است که گزينه‌هاي اسرائيل براي انتخاب حمله نظامي محدود بوده است.

*اعتراضات عليه نتانياهو آغاز خواهد شد

وي با اشاره به اينکه موج فشارهاي سياسي، تبليغاتي و ديپلماتيک نسبت به رژيم صهيونيستي فعال شده و انتظار مي‌رود طي روزهاي آينده علي‌رغم ممنوعيت‌هايي که از سوي نخست وزير اين رژيم به رسانه‌ها اعمال شده است اعتراضات عليه نتانياهو آغاز خواهد شد، گفت: نتانياهو معتقد است که بايد از طريق اقدام فرار به جلو بتواند راه جديدي را که يک راه نظامي است فرا روي آمريکا قرار دهد تا موضوع معادله فعلي به نفع نظام تغيير يافته ادامه پيدا نکند.

سهيل قاشا کشيش مسيحي ساکن لبنان نيز در اين برنامه در پاسخ به اين سوال که چرا رژيم صهيونيستي هر زمان که منطقه مي‌خواهد روي آرامش را ببيند تلاش مي‌کند زمينه را براي ايجاد اختلاف مذهبي و هم چنين ايجاد اختلاف ميان کشورها دامن زند گفت: از زماني که در سرزمين فلسطين و جهان عرب غده سرطاني کاشته شده است اين غده روز به روز بزرگتر و ريشه‌دارتر خواهد شد.

*عرب‌ها در رويارويي با رژيم صهيونيستي هوشيار نبودند

وي با بيان اينکه رژيم صهيونيستي غده سرطاني است و عرب‌ها در رويارويي با اين رژيم هوشيار نبوده‌اند اظهار داشت: سوريه و عراق تنها کشورهاي عربي هستند که در مقابل صهيونيست‌ها ايستاده‌اند.

سهيل قاشا با بيان اينکه مصر براي صهيونيست‌ها يک فرصت بزرگ تاريخي بود افزود: نوک پيکان حمله به صهيونيست‌ها مصر بود که شکست خورد و صهيونيست‌ها خود را بيشتر از گذشته قوي نشان دادند و در نهايت توطئه‌ها و نيرنگ‌ها ادامه پيدا کرد.

وي با اشاره به اينکه اعراب در سال 1960 در جنگ شش روزه باختند و شکست بزرگي را متحمل شدند اظهار داشت: کالبد جهان عرب در اين مقطع از هم پاشيده شد بنابراين اعراب خواستند خود را دوباره بازيابند اما تلاش‌هايشان ناکام ماند.

اين کشيش مسيحي ساکن لبنان با بيان اينکه اعراب در طرف مخالف سازش قرار گرفته‌اند افزود: سوريه تنها کشور عربي است که در مقابل مقاومت مانده است.

*کالبد اصلي جهان عرب در سوريه ناتوان شده بود

سهيل قاشا با بيان اينکه کالبد اصلي جهان عرب در سوريه ناتوان شده بود اظهار داشت: در سال 2006 حزب الله لبنان و مقاومت اسلامي توانستند اولين پيروزي خود را عليه رژيم صهيونيستي به رخ جهانيان بکشانند.

وي با اشاره به اينکه جنگ سال 2006 توانست آبروي از دست رفته اعراب را بازگرداند ادامه داد: در اين جنگ روح اميد و دلاوري در اعراب زنده شد.

*حمله رژيم صهيونيستي به سوريه درصدد تضعيف کردن روحيه اين ملت بود

اين کشيش مسيحي ساکن لبنان با بيان اينکه امروزه صهيونيست‌ها از هر فرصتي استفاده مي‌کنند و در اين رابطه اعراب بايد هوشيار باشند گفت: صهيونيست‌ها سوريه را مورد هدف قرار دادند تا به مقاومت ضربه وارد کنند و روحيه ملت سوريه را تضعيف کنند.

سهيل قاشا با بيان اينکه امروزه غربي‌ها به مسيحيت و به دين خود تعصب ندارند افزود: غربي‌ها مردم را فريب مي‌دانند و مي‌گفتند شما ملت برگزيده خداوند هستيد بنابراين آن‌ها به بهانه‌هاي واهي در افکار عمومي رسوخ يافتند.

وي گفت: تجاوز هوايي اشغالگران قدس به مرکز پژوهشي سوريه در نزديک مرزهاي اين کشور با فلسطين اشغالي براي اميد دادن به دولت ضعيف صهيونيست‌ها و آماده کردن فضا براي جنايات تروريست‌ها در سوريه بود.

اين کشيش مسيحي ساکن لبنان با اشاره به اين که دولت غيرقانوني صهيونيستي کاملا شکست خورده و از بين رفته است خاطر نشان ساخت: امروزه بسياري از کنيسه‌هاي يهودي در مناطق مختلف جهان به جاي ترويج افکار يهودي افکار صهيونيستي را منتشر مي‌کند.

انتهای پیام/
پ2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار