معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از کاهش سن مبتلایان به سرطان در استان خبر داد و گفت: میانگین سنی مبتلایان به سرطان استان در سال گذشته بین 55 تا 64 سال سن بوده این در حالی است که در سال‌های 88 و 89 سن بیشتر مبتلایان به سرطان بین 87 تا 80 سال گزارش شده است.


به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران "فرزام بیدارپور" در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: یک سوم سرطان‌ها در صورت تشخیص زودهنگام یعنی در مرحله نخستین شروع بیماری، قابل درمان هستند.

وی غربالگری را بهترین گزینه برای تشخیص سرطان دانست و گفت: این عمل موجب شناسایی سریع بیماری در نقطه آغاز می‌شود و کار درمان و جلوگیری از رشد بیماری را تا 95 درصد افزایش می‌دهد.

به گفته بیدارپور، در مرحله نخست بیماری تنها با یک عمل جراحی می‌توان مانع از پیشرفت بیماری شد.

وی در ادامه با اشاره به وجود آرسنیک و فلزات سنگین در آب آشامیدنی برخی از مناطق استان، گفت: خوشبختانه این مشکل با اجرای پروژه‌ تأمین آب آشامیدنی سالم در شهرهای بیجار، قروه و دلبران رفع شده است.

او با ابراز نگرانی از استفاده برخی از مردم مناطق روستایی از آب چاههای خانگی، گفت:آب بسیاری از چاههای خانگی روستاها قابل شرب نیست و خطر ابتلای افراد به سرطان را فراهم می‌کند.

بیدارپور منابع آبی قروه و بیجار را از عوامل خطرساز سرطان دانست و خاطرنشان کرد: آرسنیک موجود در این آبها می‌تواند زمینه ابتلا به سرطان را فراهم آورد که با تلاش‌های شرکت آب و فاضلاب روستایی هم اکنون مردم این شهرستانها از آب سالم آشامیدنی استفاده می‌کنند و آب آشامیدنی این مناطق در طول سال به منظور اطمینال از سالم بودن مورد آزمایش قرار می‌گیرد. /م

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: سرطان ، کردستان ، غربالگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.