در سال جاري فراواني نام پسران به ترتيب به اميرعلي، ابوالفضل، اميرحسين، علي و محمد تعلق گرفته است و دختران در اين سال فاطمه، زهرا، ستايش، نازنين زهرا و زينب بوده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، رئيس سازمان ثبت احوال بيان داشت: همان طوري که براي پاسداري از هويت سياسي اهميت قائلند براي پاسداري از هويت فردي بايد توجه داشت.
وي گفت: بخش نامه اي تفويض شد که علاوه بر اينکه اسامي نامگذاري اسامي محمد در کمترين گردش کار و صرف وقت صادر مي شود امکاناتي خيلي خاص براي اين اشخاص صورت مي گيرد البته بعد از هتک حرمت به پيامبر اکرم 133 مورد تغيير نام در فارس به نام محمد و 122 مورد در اصفهان و 117 مورد در گلستان صورت گرفته است و 4 هزار و 227 مورد در تهران و 3 هزار و 720 مورد در خراسان رضوي و خوزستان بيشترين تغيير نام صورت گرفته است.
* زنده نگه داشتن نام هاي ملي و مذهبي کهنه پرستي نيست
آيت الله حائري شيرازي در اين همايش در بين اصحاب رسانه گفت: در گذشته نه چندان دور همه ما واحدهاي وزن و اجسام، حجم و پول را با نام هاي مخصوص به خودشان مي شناختيم برخي ما را متهم به کهنه پرستي مي کنند اگر چنين است چرا کشور انگلستان که متمدن بود نام واحد اندازه گيري خود را فوت به متر، اينچ به سانت و... تغيير نداد و اين تغيير در هيچ يک از واحدها صورت نگرفت.
وي افزود: هويت بين المللي براي ملتي است که هويت ملي ندارند نه ملتي که خود داراي هويت ملي بوده است ما بايد از هجوم فرهنگ هاي بين المللي جلوگيري کنيم که حتي در رسانه هاي ملي ما رسوخ کرده اند.
* هزار و يک اسم عظمي از نام هاي خداوند است
دکتر منصوري لاريجاني استاد دانشگاه در جمع اصحاب رسانه گفت: اولين نام انتخاب شده نام خداوند است ما 99 اسم حسني و هزار و يک اسم عظمي داريم که زائيده بسم الله الرحمن الرحيم است و همان صفات الهي است.
وي افزود:‌ واژه حسن داراي 33 معناي حقيقي است اسماء حسني و اسماء عظمي خداوند داراي حقايقي است که اگر انسان به آنها توجه نمايد در همين دنيا از برکات اسم خود استفاده مي نمايد.
منصوري لاريجاني تاکيد داشت: با دعاي حرز و نهادن اسم ائمه روي خودتان تا 40 روز و خواندن 2 رکعت نماز که بعد از اين مدت آثار اين حقايق اسماء را در زندگي شاهد هستيم.
به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، محسن کرمي معاون اسناد هويتي سازمان ثبت احوال کشور در جمع اصحاب رسانه گفت: يکي از چالش هاي مهم در فرهنگ نام و نام گزيني تغيير سليقه مردم است باورها، ارزش ها، اعتقادات، فرهنگ و سنت نيز متاثر است.
در سال گذشته 14 هزار و 408 مورد تغيير نام از طريق هيئت حل اختلاف وجود داشته است و همچنين 82 هزار و يك مورد تغيير از طريق احکام قضايي انجام گرفته است.
وي افزود: سالانه 1200 نام جديد و نوخاسته را در کميته نام مورد بررسي و تصويب قرار مي گيرد.
کرمي در خصوص اقدامات انجام گرفته براي تحقق ايده آل ها و مطلوبيت هاي جامعه در زمينه انتخاب نام بيان داشت: از جمله اقدامات ما براي تحقق يافتن انتخاب نام جديد تشکيل کميته نام در استان ها، کميته عالي نام در سازمان، ايجاد درگاه الکترونيکي نام و انتشار کتاب فرهنگ نام گزيني و اعلام در پرتال سازمان است.
وي در پايان اظهار داشت: از اهداف اين همايش تقويت روح خودباوري و انسجام اجتماعي، معرفي سازمان به عنوان يک نهاد تاثيرگذار و تقويت کننده هويت ملي و هويت ارزش فرهنگي و اجتماعي نام، ترويج نام هاي اصيل اسلامي، ايراني و تعيين شاخص ها و الگوهاي اصلي مهندسي است.
* نام نيکو براي فرزندان توصيه بزرگان و ائمه معصومين است
رئيس سازمان ثبت احوال در جمع خبرنگاران گفت: اولين الزام در ثبت وقايع چهارگانه ولادت تعيين نام نيکو براي مولود است که اين توصيه مهم همه اولياء و بزرگان و ائمه معصومين است لذا برگزاري اين همايش راهنمايي براي اين اقدام عظيم در آينده نزديک است.
محمد ناظمي اردکاني در ادامه افزود: پس انتخاب نام نيکو براي انسان که اشرف مخلوقات است و خداوند همه موارد را به او آموخته از پراهميت ترين مسائل محسوب مي گردد.
وي در ادامه بيان داشت: نام ها فرهنگ هاي مختلف جوامع را براي ما به تصوير مي کشد و نهادها و شخصيت ها در جامعه مورد الگو واقع مي کردند.
ناظمي اردکاني افزود: در ثبت احوال تغيير نام و نام خانوادگي تابع يک سري قوانين و مقررات است که يک سري سخت گيري ها نسبت به تغيير اين موارد به کار مي رود در تغيير نام خانوادگي بنا به اهميت آن بايد بسيار حفاظت و حراست صورت گيرد زيرا هويت يک خانواده در کشور يا اقصي نقاط دنياست.
وي در ادامه اظهار داشت: از بدو تأسيس ثبت احوال کشور که بيش از 93 سال از آن مي گذرد بيشترين فراواني نام هاي پسران محمد، علي، حسين، مهدي، رضا و دختران زهرا، مريم، معصومه و زينب است.
مسئله نام گذاري در اسلام و فرهنگ اسلامي اهميت خاصي دارد به طوري که قرآن با صراحت نام چند نفر از انبياء و بزرگان دين را خداوند انتخاب فرموده و مهمترين نام آسماني پيغمبر اکرم و در احاديث نيز وارد شده که نام هاي امام حسن و حسين را خداوند متعال برگزيده و پيام آن از آسمان به پيغمبر اکرم ، اميرالمومنان علي (ع) داده شده است./ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار