کارشناس برنامه کودکان گروه بهداشت خانواده مرکز بهداشت خوزستان گفت: از جمله نیازهای ضروری برای رشد مناسب نوزادان و کودکان، ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها به ویژه آهن است که ممکن است حتی از طریق تغذیه با شیر مادر و یا مواد غذایی نيز تامین نشود و باید علاوه بر تغذیه مناسب، به صورت قطره‌های خوراکی به کودک داده شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ دکتر مژگان فطورچی اظهار کرد: دریافت نكردن قطره آهن می‌تواند در كودك اختلال رشد ايجاد كرده و در درازمدت موجب کوتاه شدن قد كودكان شود و همچنین بر توانایی‌هایی ذهنی و جسمی كودك اثرگذار باشد.

 

وی ادامه داد: آهن، ماده‌اي مغذي است كه براي ادامه حيات ضروري و اساسي‌تر‌ين ماده اوليه براي ساخت گلوبول‌هاي قرمز خون است و اكسيژن را به سلول‌هاي بدن مي‌رساند.

 

فطورچي افزود: ميزان قطره آهن مورد نياز كودك بر اساس وزن هنگام تولد، توسط پزشك يا كاركنان بهداشتي تعيين مي‌شود. حداكثر دوز مورد استفاده از اين ماده، روزانه 15 قطره است.

 

وي گفت:‌ بهتر است قطره آهن نيم‌ساعت پس از تغذيه شيرخوار به او خورانده شود و بلافاصله پس از آن آب يا آب ميوه به كودك داده شود. همچنين استفاده از ميوه‌هاي حاوي ويتامين ث پس از مصرف قطره‌ آهن جذب آن را افزايش مي‌دهد.

 

کارشناس برنامه کودکان گروه بهداشت خانواده مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: از جمله سياست‌هاي وزارت بهداشت، افزايش سطح آگاهي خانواده‌ها در خصوص اهميت مصرف مكمل‌ها و قطره آهن  و ايجاد انگيزه براي تامين مواد براي كودكان زير 2 سال است كه در برنامه‌هاي مراقبتي مركز بهداشت با مادران در اين مورد صحبت شده و آموزش داده مي‌شوند./س

 
برچسب ها: قطره ، طلا ، آهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.