اسباب‌بازي چيزي است كه كودك مي‌تواند از نظر حسي و فيزيكي با آن ارتباط برقرار كند، فكر او را تقويت كند و رشد و تكامل را با آن تجربه كند.

 به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ دكتر نسرين اميري، فوق‌تخصص روانپزشكي كودك و نوجوان با بیان این مطلب گفت: بازي يكي از كاركردها و نيازهاي كودك محسوب مي‌شود كه ضمن سرگرمي، او را براي ورود به زندگي واقعي آماده مي‌سازد.

وی افزود: اسباب‌بازي وسيله‌اي است كه كودك بتواند از نظر حسي با آن ارتباط برقرار كند كودك با اسباب‌بازي دنياي پيرامون خود را كشف و توانايي‌هايش را ارزيابي مي‌كند، با مواد مختلف آشنا مي‌شود و ياد مي‌گيرد با وسايل مختلف چطور كار كند.

دکتر امیری تصریح کرد: اسباب‌بازي‌ها چيزهايي است كه بچه‌ها بتوانند با آنها بازي نمادين داشته باشند. شايد ديده باشيد كه بچه‌ها در خانه از وسايل منزل همچون قابلمه و قاشق براي بازي استفاده مي‌كنند و متاسفانه والدين اجازه نمي‌دهند كه كودك از ديگر وسايل بجز اسباب‌بازي، براي بازي استفاده كند و وسايل را از كودك مي‌گيرند و به او يك اسباب‌بازي شكل‌دار مي‌دهند، اما اين رفتار درست نيست.

عضو هيأت علمي دانشگاه علوم بهزيستي تهران با تأکید بر این که بايد بازي بچه‌ها را مناسب با سنشان در نظر گرفت، گفت: بعضي اسباب‌بازي‌ها مثل شطرنج فكري است و باعث تقويت خلاقيت كودك مي‌شود و بعضي اسباب‌بازي‌ها مانند بازي‌هاي رايانه‌اي مجازي است كه در اختيار او قرار مي‌گيرد.

وی خاطرنشان کرد: اجازه بدهيد بچه‌ها خودشان وسايل بازي‌شان را انتخاب كنند، اما انتخاب اسباب‌بازي مناسب موضوعي است كه بايد مورد توجه خانواده‌ها قرار گيرد لازم است كه انتخاب اسباب‌بازي‌هاي مناسب اهميت زيادي براي خانواده‌ها داشته باشد./ح
برچسب ها: اسباب بازی ، کودک ، رشد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار