رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: اگر حوزه های علمیه می خواهند حقیقت فقه را بچشند، باید با فقه امام ارتباط داشته باشند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد فاضل لنکرانی، در همایش "تحریرالوسیله، شروح و تعلیقات" که در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با طرح این پرسش که چه کسی می تواند در فقه متن بنویسد؟ و آیا کسی که اندکی در فقه تبحر پیدا کند، توانایی نوشتن یک دوره متن فقهی را دارد ؟ گفت :برخی مراجع متن عربی را ارائه می دهند تا فتاوایشان به زبان عربی مطرح باشد، حضرت امام توجه داشتند که این مسئله، عنوان متن را دارد و با این دید نگارش تحریرالوسیله را انجام داد.

عضو جامعه مدرسین حوزه خاطرنشان کرد: یکی از برجستگی هایی که در مشی فقهی امام خمینی(ره) است، تعبد به نصوص است؛ امام نسبت به نصوص و عدم تعدی از نصوص حساسیت ویژه ای داشت و توجه به این روش، امروزه برای جامعه حوزوی بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: اگر امروز اهل سنت به قواعد حقوق بشر روی می آورد، برای این است که فقه آنها تعبد به نصوص ندارد و اساسا فقه جواهری که امام راحل(ره) مکرر بر آن تاکید می کردند، مبتنی بر تعبد بر نصوص است.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل لنکرانی تاکید کرد: اگر ما دلسوز رشد فقه هستیم و می خواهیم فقه یک فقه متوقف نباشد و به حرکت تکاملی خود ادامه دهد، امام مبناهایی را تعیین کرده اند که اگر یک محقق به دنبال تحقیق باشد، باید آنها را دنبال کند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: اگر حوزه های علمیه می خواهند حقیقت فقه را بچشند، باید با فقه امام ارتباط داشته باشند؛ چون جدا شدن از فقه امام، ضرری برای حوزه هاست./س

برچسب ها: قم ، حوزه ، فقه ، امام خمینی ، اسیب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.