بهره برداری از پنج طرح صنعت آب و آب و فاضلاب استان اردبیل با حضور مجید نامجو وزیر نیرو آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / این طرح ها شامل مدول اول تصفیه خانه فاضلاب مشگین شهر، شبكه آبیاری و زهكشی سبلان ، تله متری آبرسانی روستایی ، تصفیه خانه آب اصلاندوز و ایستگاه پنج مترمكعبی و كانال خداآفرین است.

بر اساس این گزارش تصفیه خانه فاضلاب مشگین شهر در شمال شهر مشگین شهر و در زمین های ضلع غربی رودخانه خیاوچای در فاصله چهار كیلومتری شهر قرار دارد.

تصفیه خانه فاضلاب مشگین شهر در دو واحد مدول و برای جمعیت 112 هزار نفری طراحی شده است.

هزینه انجام شده برای اجرای این تصفیه خانه تاكنون 48 میلیارد ریال بوده و اعتبار مورد نیاز برای احداث مدول دوم 70 میلیارد ریال است.

طرح تصفیه خانه آب شهر مرزی اصلاندوز نیز یكی دیگر از طرح های قابل بهره برداری است كه اجرای آن در سال 88 آغاز شده و هزینه اجرای كار افزون بر 25 میلیارد ریال است.

دبی مورد نیاز برای تامین آب شرب شهر اصلاندوز در شرایط عادی در حدود 24 لیتر در ثانیه و شرایط پیك مصرف در حدود 35 تا 40 لیتر در ثانیه است.

مجموع طول خط لوله احداثی در سطح شهر حدود 9 هزار و 650 متر است كه عمدتا از جنس آزبست سیمانی ، چدن داكتیل ، پلی اتیلن و فولادی است.

همچنین طرح شبكه آبیاری و زهكشی سبلان در سه قسمت سامانه انتقال ، كانال اصلی و كانال‌های درجه دو، سه و چهار فردا (جمعه) با حضور وزیر نیرو به بهره برداری می رسد.

زمین های پایاب سد سبلان در استان اردبیل در فاصله 60 كیلومتری مركز استان و 40 كیلومتری شمال شرق مشگین‌شهر واقع شده است.

این شبكه دارای سامانه انتقال به طول دو هزار و 380 متر، كانال اصلی به طول 30.5 كیلومتر، كانال درجه دو به طول 270 كیلومتر، كانال های سه و چهار به طول سه هزار و 500 كیلومتر و احداث 32 ایستگاه پمپاژ است.

هزینه اجرایی طرح تا پایان سال 90 به میزان 600 میلیارد ریال و كل هزینه اجرایی آن افزون بر سه هزار و 200 میلیارد ریال است.

زمین های قابل آبیاری مدرن این طرح 830 هكتار و زمین های قابل آبیاری سنتی یك هزار و 780 هكتار و درمجموع دو هزار و 610 هكتار است.

همچنین وسعت زمین های طرح آبیاری و زهكشی خداآفرین افزون بر 74 هزار هكتار به صورت خالص است.

افزایش درآمد سالانه كشاورزان به میزان دو هزار و 500 میلیارد ریال ، اشتغال زایی 28 هزار و 700 نفر در دوران اجرا و بهره برداری ، افزایش تولید در بخش زراعت به میزان 850 هزار تن در سال ، افزایش تولید در بخش باغ 139هزار تن در سال ، ساماندهی حدود 10 هزار خانوار عشایری و توسعه اجتماعی، فرهنگی و رفاهی منطقه از جمله آثار اقتصادی و اجتماعی این طرح است.

عملیات اجرایی خط لوله فولادی انتقال آب به طول چهار هزار و 60 متر و به قطر یك هزار و 800 میلی متر است كه تمام خطوط انتقال و تجهیزات مكانیكی ، برقی و ابزار دقیق انجام شده و پروژه در مرحله بهره‌برداری است/  س

برچسب ها: اردبیل ، پنج ، پروژه ، آبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.