پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکي تبريز با استفاده از ميدانهاي الکتريکي نوعي حفاظ ميکروبي طراحي کرده و ساخته اند که مي تواند در ماسکهاي پزشکي و بهداشتي ، تجهيزات جراحي و اتاق هاي عمل و محيط هاي ايزوله مورد استفاده قرار گيرد .

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، دکتر نهايي از گروه ميکروب شناسي دانشگاه و مجري اين طرح گفت: ايده اوليه طرح توسط 2 دانشجوي پزشکي آقاي حسن اميني ( عضو بنياد ملي نخبگان ) و آقاي اتابک اسودي کرماني به گروه ما ارائه شد که پس از بررسي هاي لازم ، آزمايشها از سال 89 شروع شد و موفقيت هاي به دست آمده منجر به ثبت اختراع اين حفاظ در سال 90 شد .

وي افزود : اين اختراع پس از کسب 3 تاييديه معتبر پژوهشي از دانشگاه علوم پزشکي تبريز تاييديه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي را نيز براي نخستين بار در سطح دانشجويي به دست آورده و نمونه اوليه ساخته شده آن نيز به عنوان اختراع سطح 3 بودجه تجاري سازي از بنياد ملي نخبگان را به خود اختصاص داده است .

گفتني است با توجه به اينکه بيش از 90 درصد ميکروبها و باکتريها به طور طبيعي در ديواره سلولهاي خود داراي بار الکتريکي منفي هستند ، در اين طرح با ايجاد ميدانهاي الکتريکي مي توان آنها را به سمت قطب مثبت ( بارهاي غير عمنام همديگر را جذب مي کنند ) کشانده و از محيط حذف کرد ./س

برچسب ها: طراحی ، ساخت ، حفاظ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.