معاون میراث فرهنگی کشور گفت: ثبت آثار طبیعی و معنوی نخستین گام برای پاسداری از این آثار است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري؛ "مسعود علویان صدر" در هفتمین اجلاس شورای سیاستگذاری ثبت آثار کشور در استان سمنان با اشاره به تلاش های صورت گرفته از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برای ثبت آثار طبیعی و معنوی افزود: این موضوع مهم با جدیت از سوی سازمان میراث فرهنگی دنبال می شود.
وی با بیان اینکه ثبت آثار طبیعی و معنوی در حقیقت اولین گام برای پاسداری از آثار است اضافه کرد: ثبت یک یادآوری اولیه است  و در عین حال  یک گام بزرگ برای پاسداری از آثار طبیعی و معنوی است.
وی افزود: یکی از مهمترین شاخصه های ثبت پرونده های معنوی وطبیعی مردمی بودن آن هاست به گونه ای که مردم محورثبت آثار خصوصا در پرونده های معنوی قرار می گیرند.
وی خاطر نشان کرد: اعتقاد دارم یکی از مهمترین کارهایی که باید در حوزه میراث فرهنگی انجام شود ظرفیت سازی در حوزه فرهنگی است که ثبت آثار طبیعی و معنوی یکی از مهمترین نمونه های ظرفیت سازی در حوزه فرهنگ است.
معاون میراث فرهنگی کشور یادآور شد: با مروری بر اهداف کنوانسیون سال 2003 میلادی مشخص می شود که تضمین حقوق بشر، احترام متقابل و توسعه، سه هدف بزرگی است که در اهداف این کنوانسیون به آن توجه شده است.
علویان صدر با بیان اینکه از قرن هجدهم به بعد شاهد این بودیم که در مسیری که آغاز شد ارزش های فرهنگی،  و مفاهیم مرتبط با انسان کم رنگ شده است افزود: آنچه که امروز اهمیت دارد توجه به مفاهیم مرتبط با انسان و مفاهیم فرهنگی است.
این مقام مسئول ادامه داد: میراث معنوی یک فرصت بسیار ارزشمند برای احیاء ارزش های انسانی و مفاهیم فرهنگی است.
وی خاطر نشان کرد: با ثبت آثار معنوی می توان ارزش های انسانی و مفاهیم فرهنگی را احیاء کرد چرا که در آثار معنوی کشور توجه ویژه ای به مفاهیم فرهنگی و ارزش های انسانی شده است.
معاون میراث فرهنگی کشور در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه میراث فرهنگی تنها متعلق به گذشته نیست بلکه در زمان حال و حتی آینده نیز ادامه دارد افزود: باید میراث فرهنگی را به نسل جوان معرفی کرد و این فرهنگ عظیم و ارزشمند را به آنان شناساند.به گزارش میراث آریا، هفتمین اجلاس شورای سیاستگذاری قبت آثار کشور از دوم تا پنجم بهمن ماه جاری در شاهرود برگزار می شود.
برچسب ها: میراث ، فرهنگی ، صنایع ، دستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار