رییس انجمن صنایع لوازم خانگی با انتقاد از عملکرد بانک‌های خصوصی در پرداخت ارز به تولیدکنندگان گفت: بخشنامه گشایش ال سی اجرا نمی‌شود و تولیدکنندگان قربانی اختلاف ارزی بانک مرکزی و بانک‌های خصوصی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران محمدرضا دیانی امروز در یک نشست خبری  با بیان اینکه قبلاً تولید‌کنندگان برای گشایش LC باید 10 درصد مبلغ آن را پیش پرداخت می‌کردند، گفت: در حال حاضر باید 100 درصد مبلغ LC به بانک پرداخت شود و در عین حال سودی نیز بابت خواب سرمایه تولید‌کنندگان به آنها پرداخت نمی‌شود.

وی ادامه داد: نیاز تولید‌کنندگان برای سرمایه در گردش در شرایط فعلی 3.5 برابر سال گذشته شده است و در چنین شرایطی بازار کشش خرید کالا به صورت نقدی را ندارد.

رییس انجمن صنایع لوازم خانگی تصریح کرد: همچنین طی یک سال گذشته قدرت خرید مردم کاهش یافته و از طرفی، اولویت‌های مهمتری نسبت به لوازم خانگی در سبد خرید مردم وجود دارد که این موضوع، بازار را با رکود روبرو کرده است.

دیانی با اشاره به اختلاف بین بانک مرکزی و بانک‌های خصوصی بر سر گشایش LC و پرداخت پول مواد اولیه وارداتی به فروشندگان خارجی، گفت: بانک‌های خصوصی حدود 8 تا 9 ماه است که پول تولید‌کنندگان را بلوکه کرده‌اند و با وجود اینکه پول کالا را به طور کامل به بانک پرداخت کرده‌ایم این مبلغ هنوز به حساب فروشنده خارجی واریز نشده است.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین بخشنامه ابلاغیه بانک مرکزی به بانک‌های خصوصی، این بانک‌ها باید نسبت به گشایش LC با ارز مرجع یا مبادله‌ای اقدام کنند که در حال حاضر این مسئله متوقف است.

دیانی افزود: بانکهای خصوصی عنوان می‌کنند که بانک مرکزی از حسابمان برداشت کرده و به همین دلیل ما بخشنامه اخیر مربوط به گشایش LC را اجرا نمی‌کنیم.

رییس انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان این‌که بانک‌های خصوصی با فشار به تولیدکنندگان قصد دارند بانک مرکزی را تحت فشار قرار دهند گفت: زمانی که به بانک‌های خصوصی مراجعه کرده و خواستار توضیح از آن‌ها هستیم آن‌ها ما را به بانک مرکزی ارجاع می‌دهند در حالی که در بانک مرکزی کسی پاسخگوی ما نیست.

وی با اشاره به دپوی حجم زیادی از مواد اولیه صنعتی در گمرکهای داخلی و ترخیص نشدن این مواد اظهار کرد: کالاهای وارداتی تولیدکنندگان در گمرک مانده و علاوه بر هزینه انبارداری، برخی مواد وارداتی بابت بسته‌بندی نیز فاسد شده است.

دیانی با بیان اینکه تولید لوازم خانگی در کشور از ابتدای سال 50 درصد کاهش داشته است، گفت: معاونت اقتصادی وزارت صنعت اعلام کرده که با بانک مرکزی برای حل مشکل گشایش LC تفاهم‌هایی را داشته که البته با توجه به سرییچی بانک‌های خصوصی از دستورات بانک مرکزی، بعید است این تفاهم نیز تأثیری داشته باشد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.