طبق نظر سنجي سازمان جوانان 49.5 درصد پسران مجرد شرايط خود را براي ازداواج مناسب نمي‌بينند اما از ميان دختران، تنها 22.3 درصد براي ازدواج آمادگي ندارند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، «قصد ادامه تحصيل دارم!» همين جمله طنزگونه که به تيکه کلام روزمره ما و فيلم‌هاي سينمايي تبديل شده به عنوان مهمترين دليل عدم ازدواج جوانان در نظر سنجي رسمي سازمان جوانان اعلام شده است.

سازمان جوانان در يک نظر سنجي در شهر تهران، عوامل موثر بر تاخير ازدواج از منظر جوانان را بررسي کرده و طبق آن 49.5 درصد پسران 15 تا 29 ساله مجرد اصلا شرايط خود را براي ازدواج مناسب نمي‌بينند اما از ميان دختران همي سن تنها 22.3 درصد براي ازدواج آمادگي ندارند.

 نظر سنجي سازمان جوانان نکته‌هاي جالب بسيار ديگري نيز در خود دارد از جمله اينکه سختگيري پسران در ازدواج بيشتر و تمايل دختران به ازدواج مجلل نيز بالاتر است.

 جزئيات کامل اين نظر سنجي را با هم می‌خوانیم:
 
* ادامه تحصيل؛ مهمترين دليل عدم ازدواج

طبق گفته محمدتقي حسن‌زاده رئيس مرکز مطالعات و پژوهش‌هاي راهبردي وزارت ورزش و جوانان عوامل اجتماعي موثرترين دليل عدم ازدواج جوانان است به نظر 52.6 درصد از دختران 44.8 درصد از پسران علاقه به ادامه تحصيل تاثير زيادي بر افزايش سن ازدواج داشته و افزايش سطح تحصيلي دختران نسبت به پسران هم به نظر 47.4 درصد دختران و 40 درصد پسران در افزايش اين امر تاثيرگذارتر است.

* اقتصاد و معيشت؛ دلايل ديگر عدم ازدواج

همان‌طور که پيش‌بيني مي‌شد عوامل اقتصادي و معيشتي در تاخير سن ازدواج نقش بسزايي دارد، طبق اين نظر سنجي يافتن شغل مناسب به نظر 89.9 درصد دختران و 91.8 پسران انتظار جهت دستيابي به امکانات رفاهي جهت شروع زندگي مشترک از نظر 81.5 درصد دختران و 83.6 درصد پسران اشتغال زنان نيز از نظر 78.4 درصد دختران و 41.6 درصد پسران تاثير زيادي دارد، همچنين به نظر 52.2 درصد دختران و 44.9 درصد پسران کسب درآمد توسط زنان و بي‌نيازي‌ آنها از مردان در افزايش سن ازدواج جوانان تاثير بسياري زيادي در تاخير سن ازدواج دارد.

* پسرها آمادگي ازدواج ندارند

از ميان پاسخگويان مجرد 27.5 درصد دختران و 49.5 درصد پسران اصلا شرايط خود را براي ازدواج مناسب ندانسته و فقط 22.3 درصد دختران و 6.5 درصد پسران شرايط خود را به ميزان زياد و بسيار زياد براي ازدواج مناسب دانسته‌اند.

* معيارهاي ازدواج موفق چيست؟

هم پول داشته باشيد و هم صداقت تا يک ازدواج و زندگي موفق داشته باشيد، به گفته رئيس مرکز مطالعات و پژوهش‌هاي راهبردي وزارت ورزش و جوانان و نتايج مربوط به معيارهاي پاسخگويان از ازدواج موفق نشان مي‌دهد که تفاهم و درک متقابل شرايط مالي مناسب و صداقت و رستگاري به ترتيب از مهمترن معيارهاي مورد نظر پاسخگويان محسوب مي‌شود.

* معيارهاي همسر گزيني چيست؟

اخلاقتان را خوب کنيد تا گزينه‌هاي بهتري براي ازدواج داشته باشيد، از بين معيارهاي عنوان شده براي ازدواج در اين طرح به طور ميانگين بيشترين ميزان اهميت در بين دختران و پسران به ترتيب به سه مورد اخلاق و رفتار، هم فکر و هم عقيده بودن و هم ترازي فرهنگ خانواده‌ها اختصاص دارد.

* سخت‌گيري بيشتر پسران

ميزان سخت‌گیري پاسخگويان جهت انتخاب همسر در ميان پسران بيشتر از دختران است، نتايج ارزيابي‌ها نشان مي‌دهد که در ميان دختران 45 درصد ميزان سخت‌گيري‌شان بسيار زياد و زياد عنوان شده و اين ميزان در رابطه با پسران 53.1 درصد است.

* تمايل دختران به ازدواج مجلل

رئيس مرکز مطالعات و پژوهش‌هاي راهبردي وزارت ورزش و جوانان در ارتباط با نحوه برگزاري مراسم ازدواج نيز خاطر نشان کرد: 40.3 درصد از دختران در مقابل 43.2 درصد از پسران به برگزاري مراسم ساده و کوچکي در يک سالن جشن معمولي تمايل دارند، اما ميزان تمايل به انجام مراسم عروسي در يک سالن مجلل در يک هتل يا باشگاه درجه يک هم مورد تمايل 20.8 درصد از دختران 15.2 درصد از پسران قرار دارد.

* ميانگين سن ازدواج به 27 سال رسيده

چندي پيش دکتر مطلق، رئيس دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اعلام کرده بود در گذشته ميانگين سن ازدواج 21 سال بوده که اکنون به 27 سال رسيده است.

همچنين فاصله فرزند آوري پس از ازدواج بسيار طولاني شده است، در همان زمان، مطلق با بيان اينکه سن بارداري در کشور حدود 8 تا 10 سال افزايش پيدا کرده است گفته بود: بهترين شرايط براي بارداري زنان در سن 20 تا 30 سالگي است و کشورهاي غربي بهترين سن باوري را 25 سال اعلام کرده‌اند چرا که زنان در اين سن بهترين شرايط آناتوميکي بدن را دارند و بهترين زمان براي تعامل با فرزندان محسوب مي‌شود.

* سن ازدواج در کشورهاي ديگر

سن ازدواج در اغلب کشورهاي در حال توسعه روند صعودي دارد و آمارها نشان مي‌دهد در چند دهه اخير به طور مرتب با نوسانات جزئي افزايش يافته است، بخشي از اين افزايش عملي به ديدگاه‌هاي فرهنگي بر مي‌گردد، طوري که نتايج يک نظر سنجي در تهران نشان مي‌دهد، پسران سنين بالاي 26 سال را براي ازدواج‌شان مناسب مي‌دانند و دختران 21 تا 25 سالگي را ايده‌آل ازدواج تلقي مي‌کنند.

 طبق اين تحقيقات سن مطلوب ازدواج براي اقشار کم سواد و بي‌سواد هم که از الگوهاي توسعه تاثير پذيري کمتري دارند دو تا سه سال پايين‌تر از اين حد است تحقيقات کشورهاي ديگر هم نشان مي‌دهد که در هيچ کشوري و با هيچ فرهنگي، يک سن مناسب جادويي و خاص براي ازدواج وجود ندارد.

 در بيشتر  فرهنگ‌ها متوسط سن ازدواج بين 18 تا 23 سال براي دختران و 19 تا 25 براي پسران است اما براي مثال در اروپاي غربي افراد ترجيح مي‌دهند تا اواخر دهه دوم زندگي (اوايل 30 سالگي) مجرد بمانند اما در اروپاي شرقي مردم اغلب در اواسط دهه دوم عمر يعني حدود 25 سالگي ازدواج مي‌کنند و در آسيا نيز سن ازدواج به شرايط گوناگوني چون زندگي در شهر يا روستا سطح تحصيلات سطح فرهنگي خانواده‌ها و ... بستگي دارد اما در بيشتر کشورهاي آسيايي جوانان بين سنين 18 تا 25 سال ازدواج مي‌کنند.

 در سال‌هاي اخير در تمام کشورها با فرهنگ‌‌هاي مختلف متوسط سن ازدواج نسبت به ساليان گذشته فرق کرده و افزايش نشان مي‌دهد افزايش ميانگين سن ازدواج در بيشتر جوامع پديده‌اي است که در دهه‌هاي اخير همه آن را پذيرفته‌اند عواملي چون مسائل اقتصادي و فرهنگي نقش مهمي در تعيين سن ازدواج در کشورهاي مختلف دارد.

 در بعضي کشورها اعتقادات ديني هم از جمله عوامل بسيار مهم و تعيين کننده در اين موضوع است به عنوان مثال در آمريکا متوسط سن ازدواج با توجه به شرايط اجتماعي آداب و رسوم خانوادگي و حتي موقعيت جغرافيايي و محل زندگي افراد تفاوت مي‌کند.

 در يک نگاه کلي افرادي که در شهرهاي بزرگ زندگي مي‌کنند ترجيح مي‌دهند ديرتر ازدواج کنند و بچه‌دار شوند آنها معمولا تا 30 سالگي مجرد باقي مي‌مانند اما ساکنان مناطق روستايي معمولا زودتر و در اوايل دهه دوم زندگي ازدواج مي‌کنند.

 در کشورهايي چون هند و پاکستان که اين سنت وجود دارد که والدين مراسم عروسي فرزندان‌شان را برگزار مي‌کنند و هزينه‌ها به عهده پدر و مادر عروس و داماد است متوسط سن ازدواج 17 سال است و بيشتر دختران در 15 سالگي ازدواج مي‌کنند.

* پيامدهاي ازدواج زودهنگام و دير هنگام

در حال حاضر و با توجه به شرايط فرهنگي و اجتماعي دلايل بسياري در ازدواج زود هنگام را مي‌توان در اغلب روستاها و شهرستان‌ها کشور و همچنين افرادي که داراي تعصب‌هاي قومي هستند و همچنين عواملي چون ناآرامي اجتماعي به صورت اجبار و ناخواسته صورت مي‌گيرد.

 دکتر افتخار متخصص زنان معتقد است که براي باردار شدن بلوغ فيزيولوژيک مهم است و آنچه بايد درباره بحث ازدواج مورد توجه قرار گيرد بلوغ فکري است ولي در کل ما سن زير 18 سال را براي ازدواج توصيه نمي‌کنيم زيرا زايمان در سنين پايين‌تر از 18 سال براي مادر و نوزاد مضر و خطرناک است.

 اين متخصص بيماري‌هاي زنان همچنين مسائل جنسي را غريزي و اجتناب ناپذير مي‌داند و اعتقاد دارد اين نياز بايد ارضا شود و بهترين راه براي اين کار ازدواج است.

 وي در اين مورد مي‌گويد: «ازدواج براي دختر و پسري که از لحاظ فرهنگي به بلوغ رسيده و مي‌توانند بارداري را به تعويق بياندازند بسيار مفيد خواهد بود در واقع عقب افتادن ازدواج به خصوص در سنين بالاي 30 سال موجب فسادهاي گوناگون مي‌شود که ازدواج به موقع مي‌توانند مانند واکسني در برابر عوارض خطر ساز عمل کند.

 يک کارشناس مسائل خانواده نيز معتقد است: مجرد بودن در سنين بالا منجر به بلاتکليفي و کاهش انگيزه مي‌شود و فرد به تنهايي در تلاش براي رسيدن به اهداف خويش است.

وي خاطر نشان کرد: افسردگي و ترس از تنهايي اغلب به سراغ افراد مجرد در سن بالاي مي‌آيد و همچنين دچار مشکلات جسمي و فرزند آوري مي‌شوند.

منبع: هفت صبح

انتهای پیام/



برچسب ها: ازدواج ، آمادگی ، دختران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.