هنگام کار به وضعیت بدن‏تان توجه داشته باشید و پشت و شانه‏‌ها را خم نکنید. همیشه با پشت صاف، شانه‏ های رو به عقب و زانوهای کمی خمیده کار کنید.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛‌ تهیه و طبخ غذا، شستن میوه‏‌ ها و سبزی ‏‌ها، شستن ظرف ‌ها، نگهداری غذا در یخچال و کابینت موجب می‌‎شود خیلی از خانم‎های خانه‏دار زمان زیادی از روز را در آشپزخانه بگذرانند.
 
کار با وسایلی که به شکل نامناسبی طراحی شده‎اند، توجه نکردن به وضعیت صحیح بدن هنگام کار و انجام حرکات تکراری در طولانی‌مدت موجب آسیب عضلات و مفاصل و بروز مشکلات اسکلتی می‌‏شود. به همین دلیل، نشانگان تونل کارپال در بین خانم‏های خانه‏دار شیوع بیشتری دارد.

کار‌شناسان می‌گویند با کمی‎دقت در انجام کارهای آشپزی و با رعایت اصول ارگونومی هنگام کار در آشپزخانه، می‌‎توان از این عوارض پیشگیری کرد. ارگونومی، علم متناسب‏ سازی کار با انسان است. در این علم، تلاش بر این است که هنگام انجام کار، کمترین فشار به بدن وارد شود و افراد در راحت‏‌ترین حالت ممکن و با کمترین عارضه، کار‌ها را انجام دهند.
 
با کمی‎دقت در انتخاب لوازم آشپزی و چند تغییر ساده در آشپزخانه‌تان می‌توانید شرایط را برای کاری راحت‌تر و کم‌خطر‌تر فراهم کنید تا کار در آشپزخانه برای‎تان آسان‌تر، ایمن‌تر و لذت‎بخش‎‌تر شود.
نکته: یکی از اصول ارگونومی، تقسیم بار سنگین به تعداد بیشتری بار سبک است. در خانه هم این را امتحان کنید. به عنوان مثال به جای اینکه سوپ را در یک ظرف بزرگ بریزید، آن را در دو ظرف کوچک‎‌تر بریزید. این‌طوری هم بردن ظرف سر سفره راحت‎‌تر می‌شود؛ هم دسترسی به آن آسان‎‌تر.
برچسب ها: کار ، خم ، شانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار