به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی
روزنامۀ فیگارو نوشت: چین از سال 2013 قرار است تعداد 20 میلیون خودرو(اعم از سواری و عمومی) تولید و رتبۀ اول تولیدکنندۀ خودرو در جهان را از آنِ خود کند. این در حالی است که رقم تولید خودرو در اروپا به همراه روسیه و ترکیه هم اکنون 18 میلیون عدد است. در حالیکه بازار اتومبیل در چین به دلیل رشد طبقۀ متوسط داغ است، صنعت خودروسازی در اروپا و بسیاری از شرکتهای تولیدکننده اعم از پژو و اپل متعاقب بحران اقتصادی خسارات زیادی را متحمل شده اند. گفته میشود چین به لحاظ تولید اتومبیل سالهاست که ایالات متحده آمریکا و اروپا را پشت سر گذاشته است. در سال گذشته نزدیک به 19 میلیون خودرو در چین تولید شد، در حالیکه این رقم در ایالات متحده آمریکا 14.5 میلیون عدد بود.
بدون شک افزایش تولید اتومبیلهای چینی تا اندازه زیادی به دلیل عملکرد تولیدکنندگان خارجی اعم از جنرال موتورز و فولکس واگن است که هنوز 70% از بازار داخلی را با شراکت چینیها در دست دارند. سازندگان اتومبیل داخلی در حال بدست آوردن سود قابل توجهی هستند و دولت در حال تشویق آنها برای بدست گرفتن حداقل 50% از بازار داخلی است. با این حال فروش در خارج از مرزها همچنان یکی از اولویتهای مهم سازندگان خودروست.
کارشناسان گروه مشاوره آیاچاس(IHS) می گویند بسیاری از سازندگان خودروی چینی اعم از جیلی(Geely)، چری(Chery) و گریت وال(Great Wall) در مقابل ایران، مصر، الجزایر و همچنین آمریکای لاتین استراتژی تهاجمی دارند.
گفتنی است امروز(دوشنبه) سالن دیترویت-از مهمترین سالنهای اتومبیل آمریکا درهای خود را به روی علاقمندان باز میکند. بازگشایی این سالن با اعلام فروش بالای فولکس واگن همراه بود. این سازندۀ خودروی آلمانی در سال 2012 با افزایش 11.2درصدی در مقایسه با سال قبل تعداد 9.07 میلیون خودرو به فروش رسانده بود.
فولکس واگن که قصد دارد از هم اکنون تا سال 2018 به تولیدکنندۀ اول اتومبیل در جهان تبدیل شود، سال گذشته بعد از تویوتا بود. تویوتا- سازندۀ خودروی ژاپنی- به رغم سونامی و زلزلۀ سال 2011 توانسته بود با افزایش 26.6 درصدی، فروش خود را به 9.7 میلیون برساند. رقمی که این گروه را در مقابل فولکس واگن و جنرال موتورز در رتبۀ اول سازندگان اتومبیل جهان قرار داده بود.