کارشناس اقتصاد بین المل گفت:بهای روزانه سبد نفت اوپک ، متشکل از نفت خام 12 کشور، دیروز 109 دلار و 30 سنت در هر بشکه بود که نسبت به روز پیش از آن سه دهم درصد افزایش داشت.

رضا پدیدار عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب که، بهای هر بشکه نفت این سازمان روز گذشته 109 دلار و یک سنت بود افزود: ایران، الجزایر، آنگولا، ‌اکوادور، عراق، کویت، لیبی، نیجریه،‌ قطر،‌ عربستان سعودی،‌ امارات متحده عربی و ونزوئلا اعضای تشکیل دهنده اوپک هستند.

اوپک 40 درصد نفت مورد نیاز جهان را تولید می کند.

وی تصریح کرد: کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال در روز جاری (جمعه)، افزایش قیمت این نفت در طول هفته را خنثی کرد، زیرا نگرانی تشدید تورم در چین که مانع گام برداشتن برای تحریک رشد اقتصادی این کشور خواهد شد در مقابل خبر کاهش تولید نفت عربستان سعودی، قرار گرفت.

پدیدار ادامه داد: بهای نفت برنت دریای شمال روز جمعه 4/1 درصد کاهش یافت و آماده شد تا نخستین کاهش هفتگی خود در سه هفته گذشته را تجربه کند.

تورم در چین با رسیدن به بالاترین سطح خود در هفت ماه گذشته، از پیش بینی های فزونی گرفت.

همچنین  به گفته یک مقام رسمی خلیج فارس که به سیاست های انرژی عربستان سعودی آگاهی دارد، این کشور که بزرگترین تولید کننده نفت خام جهان است، در ماه دسامبر 2012 تولید خود را به پایین ترین سطح در 19 ماه گذشته رسانده است.

بهای نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه فوریه 2013 (13 بهمن تا 10 اسفند) در ساعت 02:50 بعد از ظهر به وقت گرینویچ در بازار آیس فیوچرز اروپا واقع در لندن یک دلار و 53 سنت کاهش یافت و به 110 دلار و 36 سنت در هر بشکه رسید.

بهای نفت برنت امروز در بازار یاد شده به 110 دلار و 54 سنت در هر بشکه هم رسیده بود.
قیمت نفت برنت، این هفته هفت دهم درصد کاهش یافته است.

بهای نفت برنت دریای شمال امروز 17 دلار و 48 سنت از نفت وست تگزاس اینترمدیت گرانتر بود که این، کمترین اختلاف قیمت این دو نفت از 21 سپتامبر 2012 (31 شهریور) تاکنون است.

بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه فوریه نیز امروز در ساعت یاد شده درمعاملات الکترونیکی بازار تجاری نیویورک با 66 سنت کاهش، 93 دلار و 16 سنت بود.

بهای نفت دیروز در بازار نیویورک 72 سنت افزایش یافت و به 93 دلار و 82 سنت در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت پایان روزی از 18 سپتامبر (21 شهریور) بود./ر


برچسب ها: بها ، نفت ، بازار ، گزارش ، اوپک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار