ونوس در کنار ماه خواهد درخشید

رصد درخشش یکی از سیارات منظومه شمسی در کنار ماه برای علاقمندان به نجوم و ستاره شناسی در صبح یک روز سرد زمستانی خالی از لطف نیست.

سعید حسین مردی کارشناس مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگارانگفت: سیاره ونوس یا زهره بعد از ماه پر نور ترین جرم کهکشانی در آسمان شب زمین است و داغ ترین سیاره منظومه شمسی محسوب می شود.

وی افزود: ماه نیز تنها قمر زمین است که در مداری بیضوی شکل به دور زمین درحال چرخش می باشد و قطری حدود یک چهارم قطر زمین را به خود اختصاص داده به همین دلیل پنجمین قمر بزرگ منظومه شمسی در میان 173 قمر موجود در سامانه خورشیدی محسوب می شود.

حسین مردی اظهار داشت : سیاره زهره دارای یک جو غلیظ و ضخیم است که این جو موجب شده تا هم رصد سطح آن دشوار شود و هم دمای آن افزایش چشمگیری داشته باشد. در اطراف زهره هیچ قمری در حال چرخش نیست وچگالی آن، نزدیک به ۹۵ درصد چگالی زمین است. 

وی صورت فلکی قوس یا کمان را موجودی نیمی انسان ٬نیمی بز و یا حیوانی با بالاتنه انسان و پایین تنه اسب معرفی کرد و تصریح کرد: این صورت فلکی در آسمان صبح گاهی زمستان در قسمت شرقی آسمان قرار دارد که ستاره اصلی آن اپسیلون قوس یا معروف به کمان جنوبی است می باشد.

حسین مردی تاکید کرد: این ستاره دارای قطری حدود 9/1 درجه است که در فاصله ۸۵ سال نوری از زمین قرار گرفته و نزدیکترین ستاره این صورت فلکی به زمین  68/9 سال نوری از زمین فاصله دارد.

وی عنوان کرد: صبحگاه روز پنجشنبه بیست و یکم ساعت 6:30 بامداد یگانه قمر زمین ماه با قدر42/9- و زهره با قدر 9/3- در صورت فلکی قوس با هم مقارنه خواهند داشت و منظره ي بسيار زيبايي را در آسمان رقم می زنند.

  حسیم مردی خاطرنشان کرد:علاقه مندان مي توانيد این پدیده را در افق جنوب شرقي آسمان تهران در ارتفاع 52/12 و 1/9 درجه رصد کرده و از این واقعه نجومی لذت ببرند./ع2

برچسب ها: ماه ، ونوس ، منظومه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار