عمليات بزرگ كربلاى 5 با رمز يا زهرا (س) از جبهه جنوب شلمچه و شرق بصره در منطقه اى به وسعت 150 كيلومتر مربع، با هدف آزادسازى شلمچه، جزاير و مناطق شرق بصره، انهدام ماشين جنگى عراق، پاسخ دندان شكن به شرارت هاى دشمن در بمباران مناطق مسكونى، در سه مرحله، از نوزده دى سال 1365 با 22 لشگر از سه قرارگاه آغاز شد و تا 8 اسفند آن سال به مدت پنجاه روز به طول انجاميد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران همدان  ؛ عمليات كربلاى 5، در شرايطى انجام گرفت كه رژيم صدام قصد داشت با تبليغات گسترده در ميان حاميانش، نسبت به قدرتِ مقاومت ارتش عراق در برابر تهاجمات برق آساى رزمندگان اسلام، اميدى كاذب ايجاد كند. در اين علميات، قوى ترين پدافند دشمن كه با كمك مستشاران خارجى ايجاد شده بود تا عمق 9 كيلومترى خاك عراق در هم شكسته شد و دشمن براى مقابله با تهاجم برق آساى رزمندگان اسلام، 140 تيپ را به اين منطقه اعزام كرده بود كه از اين ميان 81 تيپ و گردان به طور كامل و 34 تيپ ديگر به ميزان 50 درصد آسيب ديدند.
 در اين عمليات ده درصد از نيروهاى هوايى عراق منهدم و سنگين ترين تلفات انسانى به ارتش دشمن وارد گرديد. نتايج عمليات بزرگ كربلاى 5: تلفات نيروى انسانى دشمن: 2700 اسير و چهل هزار نفر كشته و زخمى. ساير نتايج: به تصرف درآمدن 150 كيلومتر مربع از جمله پاسگاه هاى بوبيان، شلمچه، كوت سوارى و خين و همچنين جزاير بوارين و ام الطويل، كانال پرورش ماهى و چندين روستا در نتيجه استقرار نيروهاى اسلام در 10 كيلومترى بصره. تجهيزات و امكانات: تانك و نفربر: 700 دستگاه انهدامى، 220 دستگاه اغتنامى، هواپيما: 80 فروند انهدامى، توپ صحرايى: 250 قبضه انهدامى، 85 قبضه اغتنامى و 400 دستگاه ساير ادوات جنگى، انهدامى، خودرو: 1500 دستگاه انهدامى، 500 دستگاه اغتنامى، وسايل مهندسى: 100 دستگاه اغتنامى، توپ ضدهوايى: 120 قبضه انهدامى، 100 قبضه اغتنامى./ع
برچسب ها: کربلا ، عملیات ، شلمچه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.