از زمـــاني که اپل اولين مدل «آيپد» را در سـال۲۰۱۰ وارد بازار کرد اين محصول تا به امروز توانسته است نام خود را به عــنوان اسـتانــداردي در معرفي و طبقه بندي تبلت ها حفظ کند

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران؛در صورتي که اپل تا اواخر سالجاري با تحقق بخشيدن به اين شايعات، يک تبــلت ۷ اينچي زيـر ۳۰۰ دلار را به بازار ارائه کند، انتظار داريــم کـه اين شـرکت حتي با قدرتي بيشتر از پيـشبيـني هاي ما بر ايــن بـازار تسلط پــيدا کـند

 
نتايج تازه ترين پيش بيني هايي که با رصد بازار تبلت ها و ترافيک وب انجام شده از طريق اين دستگاهها، به دست آمده و گزارش آنها اواسط ماه ژوئن منتشر شده چشم اندازي روشن از وضعيت اين بازار را در سطح جهاني تا پايان سال۲۰۱۲ به تصوير مي کشد. در اين گزارش نتايج مطالعات دو موسسه IDC و Chitika در خصوص رشد مطالبات بازار تبلت ها ارائه مي شود:

بررسي بازار جهاني رسانه- تبلت

موسسه تحقيقاتي IDC تقاضاي بالايي را در نيمه دوم سال۲۰۱۲ براي بازار رسانه- تبلت ها پيش بيني کرده که منجر به افزايش فروش ۱۰۷.۴ميليون دستگاه تا پايان سالجاري اين بازار در سطح جهاني خواهد شد. اين درحالي است که در گزارش گذشته اين موسسه که در سه ماهه اول امسال انجام شد رقم ۱۰۶.۱ميليون دستگاه پيشبيني شده بود.

IDC اواسط ماه ژوئن به روز رساني جديدي را از پيشبيني «ردياب بازار جهاني رسانه- تبلت و پخشكننده کتاب الکترونيک به صورت سه ماه يکبار» (Worldwide Quarterly Media Tablet and eReader Tracker) ارائه کرد که اين موسسه تحقيقاتي در گزارش ديگري چشم اندازي به وضعيت اين بازار در سال۲۰۱۳ داشت و در اين پيشبيني نشان داد که در سال آينده فروش در بازار رسانه- تبلتها و پخش كننده هاي کتاب الکترونيک (e-Reader) بين ۱۳۷.۴ميليون واحد تا ۱۴۲.۸ميليون واحد خواهد بود. همچنين برپايه اين پيش بينيها انتظار مي رود که تا سال۲۰۱۶ اين تقاضا به ۲۲۲.۱ميليون واحد برسد.

در اين اندازه گيري، مجموع اندازه بازار و سهم فروشندگان براساس تعداد و ارزش دستگاههاي فروخته شده مورد ارزيابي قرار گرفته است. IDC در بررسي خود تبلتها و پخش كننده هاي کتاب الکترونيک را که داراي سيستم عامل هاي آندروئيد، بلک بري، iOS (آي فون و آيپد)، لينوکس، webOS و ويندوز CE هستند و از اتصالات نسل سوم (۳G)، نسل چهارم (۴G)، «واي فاي»، «واي فاي/ نسل سوم» و «واي فاي/ نسل چهارم» برخوردارند بررسي کرده است.

در اين ارزيابي، اندازه صفحه و وضوح تصوير نمايشگر، گنجايش حافظه داخلي، فروشنده، کانال هاي توزيع (فروشگاهها، فروش مستقيم، خرده فروشي، اپراتورهاي شبکه هاي موبايل و ساير کانال هاي ارائه دهنده کالا)، نوع مصرف كننده (مصرف تجاري يا خانگي) مدنظر قرار گرفته است.
مناطق جغرافيايي مورد بررسي در اين تحقيق، شامل آسيا/ اقيانوسيه (۷ کشور به استثناي ژاپن)، کانادا، اروپاي مرکزي و اروپاي شرقي (۶ کشور)، ژاپن، آمريکاي لاتين (۸ کشور)، خاورميانه/ آفريقا (۶ کشور)، ايالات متحده آمريکا و اروپاي غربي (۱۶ کشور) هستند. اين پيشبيني ها که هر سه ماه يکبار به روز رساني مي شود اطلاعات تاريخي از سه ماهه نخست سال۲۰۱۰ را هم به عنوان ضميمه گزارش ارائه مي کند. اين پيشبيني ها در سطح جهاني، منطقه اي و کشوري در دسترس قرار دارند.

«تام ماينلي»، مدير تحقيقاتي بخش «موبايل متصل به دستگاه» در موسسه IDC در خصوص اين ارزيابي ها اظهار داشت: «تقاضا براي بازار رسانه تبلت ها به قوت خود باقي مي ماند و ما يک افزايش قابل توجه را در اين مقوله از سوي کاربران شرکتي و حوزه هاي بازرگاني شاهديم. باوجود اين، انتظار داريم که تا رسيدن دستگاه هاي قابل اطمينان تر و هجوم ويندوز۸ مايکروسافت به اين بازار، روند آهسته اي را در پيشرو داشته باشيم.
اما تا پايان سالجاري و با رسيدن دستگاه هاي سازگار با اين سيستم عامل، توجه مصرف كنندگان به اين مقوله به سرعت افزايش خواهد يافت.»

علاوه بر اين، IDC پيشبيني افزايش مجموع اين نوع از دستگاهها را در سال۲۰۱۲ و براساس درصد تبلت ها و پخش كننده هايي که در آينده برپايه سيستم عامل iOS و آندروئيد به اين بازار راه مي يابند را هم به روزرساني کرده است. نتايج اين به روزرساني حاکي از آن است که iOS تا پايان سال۲۰۱۲ به افزايش سهم خود از بازار رسانه تبلت ها ادامه مي دهد و ميتواند ۶۲.۵درصد از اين بازار را به نسبت ۵۸.۲درصد سال۲۰۱۱ در اختيار بگيرد.

اين درحالي است که براساس اين پيشبيني ها، سهم سيستم عامل آندروئيد از اين بازار از ۳۸.۷درصد در سال۲۰۱۱ به ۳۶.۵درصد تنزل ميکند و سهم «بلک بري» از ۱.۷درصد به يك درصد کاهش مي يابد.
ماينلي دراين باره افزود: «پس از عرضه بسيار قوي محصولات جديد در ماه مارس، «آيپد» اپل نشانه هايي از يک روند نزولي را نشان داد. هرچند نبايد از ياد برد که افزودن نمايشگر رتين (Retina Display) و تواناييهاي نسل چهارم به محصولات نسل سوم توانست به وضوح، بسياري از مالکان فعلي توليدات اپل را براي تعويض دستگاه خود با يک آيپد جديد ترغيب کند. همچنين به نظر مي رسد شايعه تصميم اپل در خصوص عرضه دو مدل «آيپد ۲s » به بازار قيمت هاي ارزانتر، يعني بازاري که در آن رسانه تبلت هاي با قيمت پايين تر از ۳۹۹ دلار وارد مي شوند، نيز توانسته است رسالت خود را در حفظ قلمرو شرکت کوپرتينو به خوبي انجام دهد. در صورتي که اپل تا اواخر سالجاري با تحقق بخشيدن به اين شايعات، يک تبلت ۷ اينچي زير ۳۰۰ دلار را به بازار ارائه کند انتظار داريم که اين شرکت حتي با قدرتي بيشتر از پيشبيني هاي ما بر اين بازار تسلط پيدا کند.»

IDC تاکنون پيشبيني خود را در خصوص جايگاه و موقعيت ويندوز ۸ و ويندوز RT در گزارش رسانه تبلت ها ارائه نکرده است. باوجود اين، همزمان با آغاز سه ماهه آينده، اين موسسه تحقيقاتي تغييراتي را در رده بندي خود اجرا خواهد کرد که براساس اين تغييرات، تمام لوح- رايانه ها، صرفنظر از سيستم عامل يا نوع پردازشگر نيز وارد اين گزارش خواهند شد.

مدير تحقيقاتي بخش «موبايل متصل به دستگاه» IDC ادامه داد: «درحال حاضر ما به دنبال قوانين جديدي هستيم که تبلت هاي برپايه ويندوز را وارد گزارش پيشبيني بازار رسانه- تبلت ها و پخش كننده هاي کتاب الکترونيک کنيم تا بتوانيم چشم انداز کاملي را از تمام لوح- رايانه ها به صورت جامع ارائه دهيم. عقيده فعلي ما اين است که به زودي براساس قيمتي که براي تبلت هاي ويندوز- پايه پيشبيني شده است اين محصولات را به گزارش پيشبيني بازار رسانه- تبلت هاي خود اضافه کنيم. هرچند به هرحال انتظار نداريم که تبلت هاي ويندوز- پايه به محض ورود بتوانند سهم بازار را از اپل و آندروئيد بگيرند اما در کل موجب رشد اين بازار خواهند شد.»

از سويي ديگر پيشبيني هاي IDC براي بازار تبلت هاي ارزان (با قيمت کمتر از ۳۹۹ دلار) نشان مي دهد که تا پايان سال۲۰۱۲ در حدود ۲۸ميليون از اين دستگاه ها به فروش برسد که اين رقم نسبت به ۲۸.۲ميليون دستگاهي که در سال۲۰۱۱ عرضه شد از يک کاهش ۰.۲ميليوني خبر ميدهد.

بررسي بازار تبلتها براساس ترافيک وب از نگاه موسسه Chitika
از زماني که اپل اولين مدل «آيپد» را در سال۲۰۱۰ وارد بازار کرد، اين محصول تا به امروز توانسته نام خود را به عنوان استانداردي در معرفي و طبقه بندي تبلت ها حفظ کند. باوجود اين، سازندگان رايانه هرگز دست از تلاش براي بهبود بخشيدن به سهم خود از ترافيک وب از طريق تبلت بر نداشتند. اما تا زماني که کوشش توليدکنندگان منجر به عرضه توليدات رقابتي با وضوح تصوير بالاتر، روشنتر و مجهز به ساير مشخصه هاي قابل رقابت به محصول اپل نشود، «آيپد» با هيچ رقيب جدي مواجه نخواهد شد.

هر هفته تعداد جديدي از تبلتها به بازار وارد ميشوند و با ورود خود، سهمي از ترافيک وب را به خود اختصاص مي دهند. از اينرو، موسسه Chitika در گزارشي با عنوان Chitika Insights که در اواسط ماه ژوئن منتشر کرد به بررسي آخرين اطلاعات مربوط به ترافيک وب تبلتها در هفته ۴ تا ۱۰ ژوئن ۲۰۱۲ پرداخت.

اين مطالعه با رصد ميليونها ردپا و اثري که از ترافيک وب تبلتها روي شبکه Chitika Ad network برجاي مانده است، رده بندي جديدي از تبلت هايي که بيشترين ترافيک وب را به ثبت رسانده اند ارائه کرد. اين اطلاعات در مقياس تعداد متوسط دستگاه در ۱۰۰ «آيپد» در طول هفته مورد تحقيق جمع آوري شد.
برپايه اين ارزيابي ها، ۹۱.۷درصد از کل ترافيک وب متعلق به دستگاههاي «آيپد» بود. هرچند، اين ميزان نسبت به ۹۴.۶۴ درصدي که در ماه مي به ثبت رسيده بود ۳.۵درصد کاهش را نشان ميداد.

در ميان تبلت هاي غير «آيپد»، گلکسي تب سامسونگ ۱.۷۷درصد از ترافيک وب تبلتها معادل ۱.۹۴ دستگاه در ۱۰۰ «آيپد» را به خود اختصاص داد. ساير تبلت هايي که بيشترين ترافيک را داشتند عبارت بودند از: «آيکونيکا» محصول «ايسر»، Thrive محصول «توشيبا» و «ترانسفومر پد» محصول «ايسوس».
جداي از سهم «آيپد»، نکته اي که در اين گزارش بيشترين توجه را به خود جلب مي کند اين است که سهم ترافيک وب از طريق شبه- تبلت «نوک» محصول شرکت Barnes & Noble از سهم تبلت «کيندل فاير» محصول شرکت آمازون بيشتر بوده است.

«نوک» که به عنوان يک پخشكننده کتاب الکترونيک با قابليت ها و توانايي هاي لوح- رايانه شناخته ميشود درحالحاضر ۰.۸۵درصد از تمام ترافيک وب تبلتها را به نام خود ثبت کرده. اين درحالي است که سهم کيندل فاير در هفته ۴ تا ۱۰ژوئن، معادل ۰.۷۱درصد بوده است.

همانند IDC، موسسه Chitika نيز اميدوار است با عرضه محصولات برپايه ويندوز ۸ از سه ماهه پاياني سالجاري تحولي در بازار تبلت ها به وجود بيايد و به ويژه، ترافيک وب از طريق اين دستگاهها در آينده شاهد نتايج حائز اهميتي شود.
گزارش Chitika نشان مي دهد که در ماه مي۲۰۱۲، «آيپد» ۹۴.۶۴درصد از ترافيک وب را به خود اختصاص داده بود و پس از آن تبلت گلکسي سامسونگ ۱.۲۲درصد و تبلت «نوک» ۰.۵۳درصد از سهم اين ترافيک را در اختيار داشتند.
منبع:اقتصادايران آنلاين
برچسب ها: تبلت ، وب ، مطالبات ، اندرویید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار