هزاران تن از مردم ترکیه در اعتراض به طرح استقرار سامانه‌های موشکی پیشرفته پاتریوت در نزدیکی مرز سوریه به خیابان‌ها آمده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه پرس تي وي ، این تظاهرات روز یک‌شنبه در شهر قاضی انتپ در جنوب شرق ترکیه برگزار شد. قاضی انتپ یکی از ۳ شهری است که قرار است سامانه‌های موشکی به آن اعزام شود. قهرمان مرعش و آدانا ۲ مقصد دیگر این سامانه‌های موشکی هستند.
شرکت‌کنندگان در این تظاهرات ضمن مخالفت شدید با حضور نیروهای خارجی در شهر خود، شعارهایی بر ضد نیروهای امریکایی، آلمانی و هلندی سر دادند.
آلمان و امريکا هر يک قرار است ۲ سامانه موشکي و ۴۰۰ نيرو براي اداره اين سامانه‌هاي موشکي به ترکيه اعزام کنند. هلند نيز قرار است ۳۶۰ نيرو و ۲ سامانه موشکي ديگر به اين منطقه اعزام کند.
يک مقام ناتو که به علت قوانين حاکم بر اين ائتلاف نظامي مجوز اظهارنظر درباره اين مساله را نداشت و خواست نامش فاش نشود گفت هر سامانه موشکي پاتريوت به طور متوسط ۱۲ سکوي پرتاب موشک دارد.
تعدادي از اين نيروها به ترکيه وارد شده‌اند اما سامانه‌هاي موشکي قرار است تا پايان ژانویه در اين منطقه مستقر و به طور کامل عملياتي شود.
یکی از مقام‌های نیروی دریایی ناتو نیز گفت استقرار سامانه‌های موشکی پاتریوت در نزدیکی مرز سوریه به معنای اجرای هیچ‌گونه عملیات تهاجمی در این کشور نیست.
دمشق ۲۳ نوامبر طرح آنکارا در زمينه استقرار موشک‌هاي پاتريوت در امتداد مرز خود با سوريه را محکوم کرد و آن را اقدام تحريک‌آميز ديگري از سوي دولت رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه خواند.
کشور سوريه از مارس ۲۰۱۱ ميلادي صحنه خشونت و ناآرامي است و شمار زيادي از مردم از جمله تعداد زيادي از نيروهاي امنيتي در اين ناآرامي‌ها جان خود را از دست داده‌اند.
دولت سوريه مي‌گويد که اين آشوب‌ها از خارج از کشور هدايت مي‌شود. ضمن اين که گزارش‌هايي وجود دارد که نشان مي‌دهد در ميان شورشيان تعداد بسيار زيادي از اتباع خارجي وجود دارند.
برچسب ها: بین الملل ، ترکیه ، موشک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار