سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان از دریافت مهر اصالت یونسکو(نشان برتر و مرغوبیت صنایع دستی ) هنرمند صنایع دستی و هنرهای سنتی این شهرستان در رشته زیلو بافی خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان حسین یزدانمهر با اعلام اين مطلب افزود: بر اساس اعلام نظر و رای نهایی هیات داوران سازمان جهانی یونسکو در چهارمین آيين اعطاي نشان مرغوبيت صنايع دستي يونسكو كه در شهر تهران برگزار شد در راستای اعطاء نشان کیفیت و برتری صنایع دستی،مهر اصالت یونسکو در زیلو بافی به هنرمند کاشانی آقای غفار سردابی با ارایه محصول سجاده تعلق گرفت.

یزدانمهر كسب اين موفقيت را گام موثر در معرفي و شناساندن صنایع دستی و هنرهای سنتی شهرستان کاشان ارزيابي كرد و يادآور شد: سازندگان و صنعتگراني كه موفق به دريافت اين مهر و نشان مي شوند، علاوه بر دريافت گواهي يونسكو براي تبليغ و عرضه محصولات خود، امكان شركت انان در كارگاه‌هاي آموزشي، ارزيابي، بازاريابي، طراحي و ترويج از سوي يونسكو فراهم مي‌شود.

یزدانمهر  افزود: علاوه بر اين، امكان حضور صنعت‌گران و سازندگان صنايع دستي براي شركت در نمايشگاه‌هاي سالانه سازمان يونسكو و برخورداري از مزاياي ثبت محصول خود در نظام مالكيت معنوي براي آنها فراهم مي‌شود.

وی گفت: زیلو همانند دیگر دست بافته های سنتی دارای طرح و نقشه ای خاص است که بافنده باید بصورت حفظی آنرا ببافد . نقوش مورد استفاده در زیلو زائیده ذهن خلاق بافندگان آنست که از در هم آمیختن اشکال هندسی ایجاد شده است و تا کنون رسم بر این بوده که بافت زیلو با دو رنگ انجام می گرفته است و برای اولین بار است که زیلویی به چهار رنگ بافته می شود.

شایان ذکر است: که زیلو نوعی فرش یا زیر انداز شبیه به گلیم است که با نخ و پنبه و رنگهای مختلف بافته می شود. زیلو بافی در ایران دارای قدمتی بسیار است و می توان پیدایش آنرا به قرون اولیه اسلامی نسبت داد. مسلمانان سعی نمودند تا جهت فرش نمودن مساجد خود از زیلو استفاده نمایند و بدین جهت زیلو بافی رونق و پیشرفت چشمگیری یافت. مهم ترین مرکز زیلو بافی در ایران میبد یزد می باشد و به تدریج توسط استاد کاران این حرفه به کاشان آورده شد و کاشانیان با ذوق و استعدادی که در بافت این زیر انداز از خود نشان دادند توانستند زیلوهائی در طرح و رنگهای زیبا و متنوعی ببافند.

متاسفانه هنر زیلو بافی در کاشان منسوخ شده و در حال حاضرتنها دو دستگاه در مرکز هنرهای سنتی اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری فعال است. /ب

برچسب ها: اصفهان ، کاشان ، زیلو ، مهر ، اصالت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.