مغز معتادان از نظر فیزیکی و عملکردی با افراد سالم فرق می‌کند و این تفاوت در آزمایش‌ها نشان می‌دهد که مواد شیمیایی مغزی در این افراد متفاوت با افراد سالم است.

دکتر عصار زادگان متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: آزمایش‌ها نشان داده که مغز افراد معتاد تفاوت‌هایی با مغز افراد سالم دارد که این تفاوت‌ها ساختاری نیستند بلکه مثلا ممکن است قسمتی از مغزشان مانند لوکوس سرولئوس، هسته‌ی رافه و هیپونالاموس مغز آن‌ها بزرگتر یا کوچکتر از حد طبیعی باشد همچنین برخی مواد شیمیایی مغز آنها متفاوت است.

وی تصریح کرد:‌ داخل مغز مواد مخدر طبیعی مانند اندورفین ترشح می‌شود که در افراد معتاد نواحی ترشح کننده اندورفین دستخوش تغییراتی می‌شود و مثلا میزان اندورفین در مغز این افراد کاهش می‌یابد.

دکتر عصار زادگان افزود: این تغییرات باعث ایجاد اختلافات عملکردی مغز معتادان نسبت به افراد سالم می‌شود و وقتی با MRI عملکرد نواحی مختلف مغز این افراد را با افراد سالم مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که برخی از نواحی در مغز افراد سالم که فعالیت طبیعی دارند، عملکرد متفاوتی در مغز افراد معتاد داشته و طبیعی عمل نمی‌کنند.

وی در ادامه گفت: به همین علت است که این افراد بیشتر تحت تاثیر مسایل محیطی قرار می‌گیرند برای نمونه بیشتر افراد کشیدن سیگار را حداقل یکبار امتحان کردند اما مشاهده می‌کنیم که فقط تعدادی از این افراد به کشیدن سیگار ادامه می‌دهند./ع2
برچسب ها: مغز ، آزمایش ، معتاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار