دانشیار گروه رادیوتراپی آنکولوژی علوم پزشکی تهران با بیان اینکه 20 درصد کل سرطانها ، سرطانهای زنان هستند گفت: اکثر این سرطانها در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شوند.

دکتر فرناز آموزگار هاشمی، دانشیار گروه رادیوتراپی آنکولوژی علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه سرطانهای زنان حدود 20 درصد کل سرطانها را شامل می شود گفت : سالیانه حدود یک میلیون مورد جدید از این سرطانها در جهان تشخیص داده می شود .

وی با اشاره به اینکه علاوه بر شایع بودن به دلیل اینکه در اغلب موارد سرطانهایی مانند کانسر دهانه رحم و کانسر تخمدان در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شوند مرگ و میر بالایی دارند یادآور شد : توصیه می شود که در صورت برخورد با این گروه از سرطانها این بیماران به دپارتمان های ژنیکولوژی آنکولوژی ارجاع شوند تا در موردشان تصمیم گیری شود .

دانشیار گروه رادیوتراپی آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد : رادیوتراپی نقش مهمی در درمان این گروه از سرطانها دارند که در این حوزه سرطانهای دهانه رحم بیشترین علل مراجعه به بخش های رادیوتراپی را به خود اختصاص داده اند که اگر در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود درمان موفق تری خواهد داشت.

وی تصریح با بیان اینکه اگر در مراحل پیشرفته ، تنها مرگ و میر درمان پرتودرمانی یا شیمی درمانی همزمان است که نیاد اقدام به جراحی شود افزود : اغلب جراحی ها در این گروه ناموفق بوده و منجر به حاشیه آلوده و باقی ماندن تومور می شود که ارزی درمان اصلی که پرتو درمانی و شیمی درمانی همزمان است را کاهش می دهد .

دکتر آموزگار هاشمی در پایان با بیان اینکه در سرطانهای آندومتر برعکس سرطان دهانه رحم نقش رادیوتراپی عمدتا به صورت درمان تکمیل کننده بعد از جراحی برداشت رحم و تخمدان و بررسی غدد لنفاوری لگن است که در گروه با ریسک بالا  به وضوح عود لگنی را کم می کند خاطرنشان کرد : رادیوتراپی در سرطانهای زنان بسته به نوع آن و شرایط بیمار می تواند متفاوت باشد ./ح

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار