يک مقام بلندپايه ترکيه روز يکشنبه گفت مقامات اين کشور سرگرم مذاکره با رهبر زنداني شورشيان کرد اين کشور هستند تا اين گروه جدايي طلب را به کنار کذاشتن سلاح و پايان دادن به چند دهه مبارزه وادار کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس ؛ يالجين آکدوگان مشاور اصلي رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه در مصاحبه با روزنامه «طرف» ترکيه تاکيد کرد هدف اصلي اين مذاکره راضي کردن حزب کارگران کردستان - پ ک ک - به کنار گذاشتن سلاح براي هميشه است. وي گفت ترکيه در پي آتش بس موقت شبيه به آنهايي که پ ک ک در گذشته اعلام کرد، نيست. منتقدان مي گويند اين نوع آتش بس به پ ک ک فرصت مي داد ضمن تجديد قوا، خود را براي حملات جديد عليه نيروهاي دولتي آماده کند. 

روزنامه طرف به نقل از آکدوغان نوشت: هدف اصلي مذاکرات آتش بس موقت نيست بلکه اينست که پ ک ک سلاح خود را زمين بگذارد.اظهارات آکدوغان در شرايطي منتشر مي شود که چند روز قبل اردوغان نيز گفت دستگاه اطلاعاتي ترکيه مذاکرات خود را با عبدالله اوجالان رهبر پ ک ک که در حبس ابد به سر مي برد، از سر گرفته است. نخست وزير ترکيه بدون ارائه جزئيات مذاکرات گفت: تا زماني که گفتگوها اميدوار کننده باشد به آن ادامه مي دهيم اما اگر ببينيم اميدي به آن وجود ندارد بلافاصله گفتگو را متوقف خواهيم کرد.از سرگيري گفتگو با اوجالان در حالي صورت مي گيرد که در سال جاري شاهد افزايش خشونتهايي بوديم که تاکنون جان صدها تن از شورشيان پ ک ک، نيروهاي امنيتي ترکيه و مردم عادي اين کشور را گرفته است. 

افزايش موج خشونتها در پي بازداشت هزاران فعال سياسي کرد از جمله شهرداران و خبرنگاراني است که به عضويت در گروهي بزرگ متهم هستند که به گفته دادستان عمومي ترکيه با پ ک ک ارتباط دارد. بسياري از کردها نيز از اينکه هيچکس مسئوليت کشتار 34 غير نظامي کرد در بمباران مناطق کردنشين را بر عهده نگرفته است،‌ خشمگين هستند.به نظر مي رسد اوجالان که از سال 1999 به زندان افتاده است هنوز بر گروه پ ک ک نفوذ دارد زيرا ماه گذشته صدها زنداني سياسي کرد که در اعتراض به وضع زندانيان کرد اعتصاب غذا کرده بودند به درخواست اوجالان به اين اعتصاب پايان دادند. 
برچسب ها: ترکیه ، مذاکره ، اوجالان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار