نشست علمی «بررسی ماهیت فقهی مرگ مغزی و آثار آن»، از سوی مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت الاسلام تلخابی، مدیر گروه فقه و ارتباطات پژوهشکده باقرالعلوم(ع) در این نشست که به همت معاونت پژوهش و گروه فقه و اصول مدرسه تخصصی فقه و معارف مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) قم، در مسجد این مجتمع برگزار شد، با اشاره به قانون اهدا و پیوند اعضاء و بیان اینکه بیشترین روزی که در میزان زنده ماندن پس از مرگ مغزی به ثبت رسیده است، 107 روز است، اظهار داشت : مرگ مغزی متفاوت از به کما رفتن انسان است، چرا که در مرگ مغزی همه فعالیت های مغز تعطیل می شود.

وی خاطرنشان کرد: از نظر فقهی نمی توان با شخصی که مرگ مشتبه دارد، معامله میت کرد و فقهای بزرگ دلیل آن را نامشخص بودن علائم فوت می دانند و وظیفه را وجوب احتیاط در بحث می دانند.

حجت الاسلام تلخابی با بیان اینکه بیشتر مراجع، حکم به عدم جواز قطع عضو در این مورد داده اند، ابراز داشت: حضرات آیات صافی، بهجت، تبریزی و سیستانی قطع عضو از شخصی که دچار مرگ مغزی شده را جائز نمی دانند.

مدیر گروه فقه و ارتباطات پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، با اشاره به این که معیار برای صدق عنوان مرگ برای فرد از موارد شبهه مفهومیه است که باید عرف به آن جواب دهد، بیان کرد: اکنون، سئوال دیگری به وجود می آید که مرجع تشخیص، عرف عام است یا این که عرف خاص و متخصصان باید به آن حکم دهند.

وی یادآور شد: معتقدم که مردم و عرف عام می توانند حکم به آن دهند که آیا فرد مورد نظر زنده است یا این که زندگی او به پایان رسیده است.
برچسب ها: بررسی ، مرگ ، مغزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.