سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از ارائه پيشنهاد پنج‌گانه جمهوري اسلامي ايران در مقابل پيشنهاد سه‌گانه 1+5 خبر داد و گفت: ‌در حال حاضر منتظر گامی مثبت از سوی 1+5 هستیم تا ببینیم آیا اعضاي اين گروه اراده‌ای برای حل موضوع هسته‌ای ایران دارند و یا فقط در حال اتلاف وقت هستند.

سید حسین نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین در محلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به نامه سناتورهای آمریکایی به اوباما مبني بر مفید نبودن مذاکرات 1+5 با ايران گفت: در گفتگوهای هسته‌ای بین ایران و آژانس بین‌المللی هر توافقی در چارچوب NPT انجام می‌شود و ایران هم در این راستا عمل می‌کند اما ما قطعا به هیچ قیمتی خارج از چارچوب مشخص توافقی را نمی‌پذیریم.

وی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران عضو رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و در راستای قواعد NPT پاسخگوی سوالات آژانس است و لذا هیچ درخواست یا مطالبه‌ای خارج از این اصول از سوی هیچ قدرتی برای ما قابل پذیرش نیست.

نقوی‌حسینی با بيان اينكه اعضاي آژانس در چارچوب NPT و تحت نظارت اين نهاد بين‌المللي، هیچ محدودیتی برای غنی‌سازی ندارند، تصريح كرد: ما هیچ فعالیتی را متوقف نکرده و اورانیوم غنی شده را هم به هیچ قیمتی خارج نخواهيم كرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنين با بيان اينكه اطمینان لازم در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران به آژانس داده شده و آژانس هم تایید کرده که ايران فعالیت نظامی ندارد، خاطرنشان كرد: حکم مقام معظم رهبری و اعتقادات دینی ما هم بر این است که از انرژی هسته‌ای فقط در راستای مصارف صلح‌آمیز استفاده کنیم و کشوری که در زمینه صلح‌آمیز از این مسئله استفاده کند هیچ محدودیتی ندارد.

وی با تاكيد بر اينكه ملت ایران به بواسطه هیچ قدرتی مطالبات فراآژانسی و خارج از چارچوب NPT را نخواهد پذیرفت، اظهار داشت: ملت ايران راه خود را با وجود فشار و تحريمهاي گوناگون ادامه خواهد داد چرا كه بهره‌گيري از انرژي هسته‌اي را در راستاي اهداف صلح‌آميز، حق بلامنازع خود مي‌داند.


نقوی حسینی در پایان خاطرنشان کرد: در مقابل پیشنهاد سه گانه 1+5 ایران هم پیشنهاد پنجگانه‌ای ارائه کرده است،ما انتظار داریم غربی‌ها و کشورهای 1+5 به پیشنهاد ما توجه کنند؛‌در حال حاضر منتظر گامی مثبت از سوی 1+5 هستیم تا ببینیم آیا اراده‌ای برای حل موضوع هسته‌ای ایران دارند و یا فقط در حال اتلاف وقت هستند.

انتهاي پيام/س2
برچسب ها: npt ، ایران ، اژانس ، انرژی ، اتمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار