حرکت در مسیر غلط تقابل با ملت ایران ، پاسخ مناسب خودش را خواهد داشت.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، دکتر جلیلی در کنفرانس خبری گفت : مهمترین توافق مذاکرات مسکو برگزاری جلسات کارشناسانه است و گفتگو ها وقتی می تواند موفق باشد که جلسه کارشناسانه بتواند دیدگاه های دو طرف را بهم نزدیک تر کند.

وی گفت : ما تاکید کردیم غنی سازی اورانیوم برای مصارف صلح آمیز و در همه سطوح حق مسلم ایران است.

دکتر جلیلی افزود : با استفاده از اسناد حقوقی ثابت کردیم بسیاری از قطعنامه ها علیه ملت ایران غیر قانونی است.

وی ادامه داد : دیگر بهانه ای برای توقف فعالیت صلح آمیز برنامه هسته ای وجود ندارد.

جلیلی در خصوص مذاکرات سیزدهم تیر گفت : ما سوم ژوئیه را به دلیل سالروز حمله آمریکا به هواپیمای ایرانی را برای برگزاری نشست فنی نپذیرفتیم ، جلسات کارشناسی و معاونین باید بتواند به نتایج قابل قبولی برسد تا من و خانم اشتون بتوانیم به نتیجه خوبی برای تعیین روز دور بعدی مذاکرت دست پیدا کنیم.

جلیلی افزود : گام بزرگ ایران در عالی ترین سطح ، فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت سلاح کشتار جمعی بود که یک فرصت بزرگ برای خلع سلاح جهانی است.

وی ادامه داد : ما گفتیم حاضریم سوخت 20 درصد را بخریم اما بر خلاف مقررات ان پی تی و آژانس ، این سوخت را به ما ندادند ، امروز خود ایران توانست نیاز خودش را با توسل به دانشمندان ایرانی برطرف کند.

جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگاران :

*چهار محور اصلی مورد تاکید صریح ایران در مذاکرات بود : محور اعتماد سازی ، همکاری برای شفافیت،مخالفت با سلاح و همکاری متعارف هسته ای.

*همانطور که در استانبول توافق کردیم ، همکاری زمانی شکل می گیرد که گام های متناسب با آن برداشته شود ؛ از جمله پذیرش حق ایران در زمینه غنی سازی به ویژه غنی سازی 20 درصد.

*شان جمهوری اسلامی فراتر از آن است که یک تروریست که مردم جهان آن را یک جنایتکار جنگی می شناسند و دستش به خون بیگناهان زیادی آلوده است ، بخواهد دستور جلسه را تعیین کند.

*در نشست کارشناسی ، محور 5 گانه ارائه شده از سوی ایران و محورهای پیشنهادی آنها بررسی می شود ، پس از آن ابعاد غیر فنی یعنی ابعاد سیاسی و حقوقی این پیشنهادها باید بررسی شود.

*یکی از توافق های ما آنها این بود که شروع گفتگو ها از استانبول هم در خصوص مباحث هسته ای باشد و هم غیر هسته ای.

* یکی از پیشنهاد های ما در مباحث غیر اساسی این بود که در خصوص سوریه بحث شود اما آنها خیلی تلاش داشتند که در خصوص دزدی دریایی صحبت شود.

*کنفرانس خبری اشتون
اشتون در کنفرانس خبری : پاسخ جامعی به پیشنهادات ایران در بغداد دادیم ، فاصله زیادی بین مواضع دو طرف وجود دارد.

وی ادامه داد : کارشناسان به دو طرف مذاکره گزارش می دهند و ما نتیجه گیری می کنیم.

اشتون ادامه داد : انتظار ما این است که گفتگویی در سطح معاونین برگزار می شود که تاریخی هنوز برای آن تعیین نشده و بسته به نتیجه آن ، من با دکتر جلیلی تماس خواهم داشت.

وی گفت : در مذاکرات از ایران خواستیم ، غنی سازی 20 درصد را متوقف و محموله اورانیوم غنی سازی شده را به خارج منتقل کند و همچنین مرکز "فردو" را تعطیل کند اما ما پنج محور مشخص را برای گفتگو ها پیشنهاد کردیم.


*بلیط اشتون لغو شد
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و برخی از اعضای 1+5 حاضر در نشست مسکو بلیط بازگشت امشب خود را کنسل کردند.
برخی منابع حاضر در نشست مسکو خبر دادند که کاترین اشتون و برخی از اعضای 1+5 حاضر در این نشست بلیط بازگشت امشب خود را به دلیل طولانی شدن مذاکرات کنسل کردند.

مذاکرات ایران و 1+5 از دیروز در هتل "گلدن رینگ" (حلقه طلایی) در حال برگزاری است.
*غرب درنهایت به خواسته های هسته ای ایران تن می دهد
کارشناسان صهیونیست با اشاره به جدیت ایران در بهره مندی از دانش هسته ای اذعان کردند ، غرب نمی تواند مانع از پیشرفت های ایران در غنی سازی اتمی شود .
به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه صهیونیستی اسرائیل الیوم ؛  در شماره امروز این روزنامه آمده است : اگر ایران همچنان بر سیاست اولیه خود مبنی بر حق غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم پافشاری کند، دیپلمات‌های غربی راهی جز پذیرش این خواسته نخواهند داشت .

*دیدار دو جانبه اشتون و جلیلی آغاز شد

دیدار کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان لحظاتی پیش آغاز شد.



*دیدار دو جانبه جلیلی و ریابکوف


 دیدار دوجانبه سعید جلیلی و سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه دقایقی پیش آغاز شد.

این در حالی صورت می گیرد که دور چهارم مذاکرات ایران و گروه 1+5 لحظاتی پیش به پایان رسیده است.

*دور چهارم مذاکرات ایران با 1+5 پایان یافت

دور چهارم مذاکرات ایران و گروه 1+5 در مسکو به پایان رسید.

هنوز از محتوای مذاکرات دور چهارم خبری انتشار نیافته است.

*تنفسی دیگر در مذاکرات مسکو

دور چهارم مذاکرات ایران با گروه 1+5 برای صرف ناهار و تنفس کوتاه متوقف شد.


*آغاز دور چهارم مذاکرات/ احتمال تداوم مذاکرات پس از مسکو

دیپلمات ها اظهارات درباره شکست مذاکرات را نادرست می دانند و عقیده دارند که مذاکرات به احتمال زیاد ادامه پیدا می کند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایران هسته ای، 
دور چهارم مذاکرات ایران و 1+5 در روز سه شنبه 30 خرداد حدود ساعت 15 به وقت مسکو آغاز شد.

دور سوم مذاکرات صبح انجام شد اما در آن دیپلمات های غربی پاسخ روشنی به ایده های ایران ارائه نکردند.

دور چهارم در حالی آغاز می شود که هیچ دیدار دو جانبه ای بین اشتون و جلیلی برگزار نشده است.

برخی منابع می گویند امریکایی ها مانع اصلی این امر هستند.

در عین حال دیپلمات ها اظهارات درباره شکست مذاکرات را نادرست می دانند و عقیده دارند که مذاکرات به احتمال زیاد ادامه پیدا می کند.

* دور چهارم مذاکرات ایران و گروه 1+5 آغاز شد

دور چهارم مذاکرات ایران و گروه 1+5 در نوبت عصر، دقایقی پیش و پس از استراحتی کوتاه از سرگرفته شد.

*پکن یا آستانه میزبان دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5

 
گمانه زنی ها حاکی از آن است که دور بعدی مذاکرات ایران با گروه 1+5 در چین یا قزاقزستان باشد.


*دور چهارم مذاکرات ایران و 1+5 تا دقایقی دیگر


دور چهارم مذاکرات ایران و گروه 1+5 تا دقایقی دیگر در محل مذاکرات
هتل گلدن رینگ مسکو آغاز می‌شود.


*دور سوم مذاکرات ایران با گروه 1+5 پایان یافت

دور سوم مذاکرات ایران و ۱+۵ در هتل گلدن رینگ مسکو لحظاتی پیش پایان یافت.

گفتنی است؛ روز گذشته در 2 نوبت صبح و عصر مذاکرات ایران و گروه 1+5 در مسکو برگزار شد.


*پیشنهاد روسیه برای بازگشت به طرح پوتین و موافقت ایران

پوتین پیش از انتخابات روسیه طی مقاله ای به موضوع برنامه های هسته ای ایران پرداخت و در آنجا پیشنهاد داد برای برون رفت از مذاکرات پیچیده و سخت 1+5، حق غنی سازی برای ایران از سوی کشورهای عضو پذیرفته شود و در ازای آن ایران مکلف به همکاری با آژانس باشد.

*یک دیپلمات نزدیک به مذاکرات:طرف غربي بحث هاي سطحي داشته و پاسخ هايشان شکلي و فاقد محتوا بود

یک دیپلمات نزدیک به مذاکرات ايران و 1+5 گفت: ایران در روز اول مذاكرات مسكو به طرف غربي اعلام كرد كه قطعنامه‌های شورای امنیت نمی‌توانند مبنای مذاکرات باشد.

اين ديپلمات اظهار داشت: هيات ايراني در روز اول مذاكرات مسكو اثبات کرد که قطعنامه‌های شورای امنیت غیرقانونی است و نمی‌تواند مبنای مذاکرات باشد و این موضوع به طور مکتوب هم تحویل طرف مقابل شد.

براساس اين گزارش؛يک منبع نزديک به هيئت ايراني در خصوص ضيافت ديشب روسها گفت:در ضيافت ديشب روس ها،ايران و روسيه ديدگاه هاي بسيار نزديکي درخصوص تهديدهاي جهاني داشتند.


وي ادامه داد:به نظر مي رسد دور جديد همکاري هاي ايران و روسيه در مقابله با تهديدهاي جهاني آغاز شود.


اين منبع نزديک به هيئت ايراني خاطرنشان کرد:طرف مقابل بحث هاي سطحي داشتند و پاسخ هايشان شکلي و فاقد محتوا بود.تيم ايراني به تمامي سوالات پاسخ گفته و هيات 1+5 صراحتا اعلام کرد که هيچ سوال بي جوابي نمانده است.

وي گفت:به نظر مي رسد سطح تيم مذاکره کننده غربي پايين است و آنان اختيار عمل لازم را براي تصميم گيري ندارند.


اين منبع مطلع و نزدیک به تیم ایرانی در مسکو ادامه داد: باید ۱+5 مابه ازای مشخصی در مذاکرات داشته باشد، چرا که اصل عمل متقابل در استانبول تصویب شده است.


*اشتون و جلیلی دیدار می کنند


سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از دور اول مذاكرات، با یکدیگر دیدار ديدار و گفت‌وگو كنند.

همچنین علی باقری معاون دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان با نماینده روسیه در گروه 1+5 دیدار و گفتگو کرد.

*مذاکرات روز دوم در چه فضایی آغاز می شود؟


به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایران هسته ای، در دو دور مذاکره انجام شده و روز دوشنبه 29 خرداد 1390 تیم ایرانی دو اقدام عمده انجام داد:

نخست، طرح 5 محوری خود را که در اصل مبتنی بر تثبیت حق غنی سازی ایران در ازای مجموعه ای از گام های اعتمادساز و همکاری بود شرح داد. این اقدام در جلسه صبح انجام شد و جمع بندی طرف غربی از این جلسه این بود که بحث نیاز به تداوم دارد.

در جلسه بعد از ظهر، هیئت ایرانی بحثی مبسوط در نقد طرح ارائه شده از جانب 1+5 در بغداد ارائه کرد. به گفته دیپلمات ها این بحث چنان مبسوط، تفصیلی و دقیق بود که پس از پایان جلسه دوم هیئت 1+5 اعلام کرد که دیگر هیچ سوالی برای آن باقی نمانده و صرفا خواهان وقتی برای پاسخ دادن به ایده های طرف ایرانی در نشست روز سه شنبه است.

مذاکرات امروز (سه شنبه، 30 خرداد 1391) ساعت 12 به وقت مسکو در حالی آغاز می شود که به نظر می رسد طرف غربی کاملا پذیرفته است که ایران بحث هایی جدی به مسکو آورده و دیگر به هیچ وجه نمی تواند ایران را متهم به بحث های شکلی، غیر سازنده و تلاش برای گذراندن وقت بکند.

اکنون گروه 1+5 در مسکو کاملا بر سر یک دوراهی قرار دارد. ایران مسیر خروج از بن بست و ورود به یک فضای کاملا جدید را برای طرف غربی در مذاکرات روز دوشنبه به طور کامل شفاف کرد. سه شنبه روز انتخاب برای 1+5 است. یک انتخاب تمرکز روی مسیر گذشته است که از همین حالا بن بست بودن آن کاملا روشن است و مسیر دوم ورود به فضایی جدید است که در آن صورت ایران هم از خود رفتاری جدید نشان خواهد داد.

دیپلمات ها می گویند هیئت ایرانی در انتظار است تا ببیند در مذاکرات امروز گروه 1+5، یک چارچوب جدید و مبتنی بر واقعیت های صحنه ارائه خواهد کرد یا نه.

به گفته همین دیپلمات ها تلاش طرف روس این است که حتی المقدور این اتفاق رخ بدهد و اصول مقاله ویلادیمیر پوتین که در آن بر به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی ایران در ازای همکاری بیشتر با آژانس تاکید شده بود، به عنوان اصول گروه 1+5 در مذاکرات مورد تفاهم قرار کیرد.

با این وصف مذاکرات روز سه شنبه دشوار ارزیابی می شود ولی نقاط امیدواری برای پیشرفت وجود دارد.


*دور سوم مذاکرات ایران و گروه 1+5 اغاز شد

دور سوم مذاکرات ایران با گروه 1+5 در محل هتل زولوتوی کالتسوی مسکو  آغاز شد.

تیم مذاکره کننده ایران دیروز با انتقاد از فرصت سوزی گروه 5+1 در یک ماه گذشته و نقد پیشنهادهای 5+1 در گفتگوهای میان سعید جلیلی و کاترین اشتون و همچنین تبیین پیشنهاد های پنج ماده ای ایران به 5+1 به طرف مقابل تا امروز مهلت داد تا درباره مواضع ایران تامل کنند.

قبل از آغاز مذاکرات معاون دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان با نماینده روسیه در گروه 1+5 دیدار کرد.

روز گذشته در 2 نوبت صبح و عصر مذاکرات ایران و گروه 1+5 در مسکو برگزار شد.

*باقری با نماینده روسیه دیدار دیدار کرد

دیدار دو جانبه علی باقری معاون دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه و نماینده روسیه در گروه 1+5 آغاز شد.

قرار است ساعت 12 امروز (سه شنبه) سومین دور گفتگوهای ایران و 1+5 در مسکو برگزار شود.

*آغاز دور سوم مذاکرات ساعت 12 امروز

قرار است ساعت 12 امروز (سه شنبه) سومین دور گفتگوهای ایران و 1+5 در مسکو برگزار شود.

هیئت ایرانی در دور نخست مذاکرات در خصوص پیشنهادات 5 محوری خود که پیش از این به صورت مکتوب در اختیار گروه 1+5 قرار گرفته بود صحبت کرد
.

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد پیشنهادات ایران تقاضای فرصت برای بررسی
کرده است.

شايان ذكر است، علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌‌الملل سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان روز گذشته پس از پایان دور دوم مذاکرات مسکو در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنان پاسخ گفت.

باقری گفت: "نخستین روز گفت‌وگو‌های ایران و ۱+۵ در مسکو بود که در دو نوبت بین طرفین برگزار شد. در جلسه صبح، ایران براساس توافقات استانبول 2 و گفت‌وگوی معاونان در ژنو، چارچوب جامعی را به طور دقیق ارایه کرد. این چارچوب در بغداد ارائه شده بود، اما در مسکو به طور تفصیلی و دقیق ارائه شد که شامل پنج محور اصلی می‌شود".

باقری در ادامه اظهارات خود محورهای مورد اشاره را شامل ۱-اصول راهنمای مورد توافق دو طرف، ۲- اهداف، ۳- موضوعات، ۴- ساختار شکلی فرآیند گفت‌وگوها و ۵- گام‌های متقابل دو طرف که باید برداشته شود، عنوان کرد.

باقری در ادامه افزود: "پنج گام متقابلی که از طرف ایران به طرف مقابل ارائه شد. مبانی و نتیجه هر گام و همین طور اقداماتی که دو طرف باید انجام دهند، در آن لحاظ شده بود".

وی گفت: "از نظر ایران برداشتن این پنج گام می‌تواند روند را به درستی پیش برد. این پنج گام، پیوسته و به هم ارتباط درونی دارد و می‌تواند پیشرفت جدی را در گفت‌وگوها پدید آورد".

باقری با اشاره به عضویت ایران در پیمان ان پی تی خاطرنشان کرد:"در گام‌های متقابلی که ما مطرح کردیم حق غنی سازی ایران به عنوان عضو مسئول NPT مورد تأکید قرار گرفت، همین طور اقدامات شفاف ساز و اعتمادساز طرف مقابل و اقدامات همکاری جویانه‌ای که دو طرف می‌توانند هم در عرصه هسته‌ای و غیر هسته‌ای انجام دهند".

وی اضافه کرد: "آنچه ایران بر آن تأکید دارد و در جلسه امروز بر آن تصریح شد که راهکار اصلی پیشرفت در عرصه گفت‌وگوها جلب اعتماد ملت ایران و پاسخ مناسب به اقدامات ایران در عرصه‌های مختلف برای تثبیت حقوق هسته‌ای خود است".

معاون سیاست خارجی جلیلی با اشاره به دور دوم مذاکرات در هتل حلقه طلایی مسکو ادامه داد: "ایران در جلسه عصر به طور مستدل، حقوقی و فنی و براساس واقعیات پاسخ جامعی را به پیشنهاد 1+5 که در گفت‌وگوهای بغداد ارائه شده بود، مطرح کرد و این پاسخ را به طور تفصیلی برای طرف مقابل تبیین کرد".

وی در ادامه این چنین گفت: "هم بحث‌های ارائه شده در نشست صبح و هم بحث‌های ارائه شده در نشست عصر توسط ایران، مورد توجه طرف مقابل قرار گرفت".

معاون سعید جلیلی با بیان اینکه صبح و عصر دو گفت‌‌وگوی جدی و سازنده را با طرف مقابل برگزار کردیم، خاطرنشان کرد: "در عرصه‌های مختلف چه در بیان پیشنهاداتمان و چه در نقد پیشنهاد طرف مقابل، دقیقا در چارچوب معیارهای قانونی صحبت کردیم.در جلسه عصر به طور دقیق و براساس مفاد اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هم مفاد منشور ملل متحد، غیرقانونی بودن ارجاع موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران از شورای حکام به شورای امنیت و صدور قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت را برای طرف مقابل به طور تفصیلی تبیین کردیم".

باقری در بخش پایانی سخنان خود گفت: "پس از پایان صحبت‌های آقای جلیلی، خانم کاترین اشتون به نمایندگی از 6 کشور با تشکر از تبیین دیدگاه‌های ایران چه در عرصه مفاد پیشنهادی طرف ایرانی و چه در عرصه نقد پیشنهادات 1+5 از جلیلی خواست تا سه‌شنبه به طرف مقابل فرصت داده شود، در هر دو موضوع یعنی هم پیشنهادهای طرف ایرانی و هم نقد پیشنهاد 1+5 تامل کنند"./پ2



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۰:۳۹ ۳۱ خرداد ۱۳۹۱
انرزی هسته ای حق مسلم کشور ایران است...
Iran (Islamic Republic of)
کورش قنبری مهارلو
۰۷:۵۵ ۳۱ خرداد ۱۳۹۱
بسیار عالی عمل کرده اند واین موضع انان باعث افتخار برای ملت بزرگ ایرن اسلامی است.کارشناس سیاسی
Iran (Islamic Republic of)
mohsen
۰۰:۱۵ ۳۱ خرداد ۱۳۹۱
با عرض سلام
تشکر از سایت
میخواستم بدونم نظر شما در مورد این نشستها چی به نفع ایران تموم میشه من خیلی نگرانم خواهش میکنم جواب بدید:انشاالله که خوب میشه .
آخرین اخبار