به گزاش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ايلام؛ صادق اکبری با بیان این مطلب گفت: محیط پیرامون زندگی کودکان، آنها را با پرسشهای فراوانی روبرو میکند، پرسش کردن ویژگی عمده کودکان و نوجوانان است، زیرا آنها علاقمندتر به علت وقوع اتفاقات و پیشامدهایی بوده که در محیط زندگی آنها رخ میدهد و در پیدا کردن پاسخ برای پرسشهای خود کوشا هستند.
وی با بیان اینکه طبیعت پرسشگرو کنجکاوانه کودکان، مهم و بستر یادگیری پژوهش محور است، تصریح کرد: این مهم را باید تقویت کرد، زیرا آغاز تفکر پژوهشی است و کودکان و نوجوانان نیازمند همراهی و حمایت بسیاری از نهادهای اجتماعی مانند خانواده، مربیان، معلمان مدارس، رسانههای جمعی، کتابخانهها و بخشهای مختلف آموزشی است.
معاون پرورش فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام ادامه داد: مهمترین نهاد در این موضوع نظام خانواده است و خانوادهها باید فرصت لازم را برای بسط کنجکاوی پرسشگرانه فرزندان خردسال خود فراهم و حتی در طرح پرسشهای جدید آنان را یاری دهند، زیرا خانواده مشوقترین مهد شکوفایی روحیه پژوهشگرانه کودکان و نوجوانان است و نخستین پژوهشهای آنان در فضای خانواده صورت میگیرد.
اکبری ادامه داد: بنابراین والدین باید دستیار کشفیات فرزندان خود در محیط خانواده باشند و در پیدا کردن پاسخ آنان را یاری دهند، چرا که کودکان فراتر از نسل و عصری که به آن تعلق دارند، به چیزهایی فکر میکنند که به ذهن بزرگسالان نمیرسد و این ویژگی در انتقال و جهش علمی امید آفرین است و باید پذیرفت که فرضیات ذهنی کودکان در دستیابی به پاسخ سوالات پیرامون زندگی، مینیاتور فرضیات بزرگ علمی است، هر چند در برداشت اول به این نام خوانده نشود.
وی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان با بهرهمندی از تفکر منعطف و سیال خود، موضوعات و وقایع پیرامون را از زاویههای بدیعی میبینند که در چشمانداز بزرگسالان نیست، زیرا آنان توانایی استفاده نوآورانه را از دانشهای بدست آمده را دارند، تصریح کرد: توسعه پرسشهای کودکان و همراهی بزرگترها در دستیابی به پاسخ هدایت آنان به سمت تفکر خلاق، حل مسئله و در نهایت توانمند ساختن روحیه پژوهشگری آنان است، زیرا پرسش و پاسخ آغاز راه پژوهش و سکوی تعالی آن است.
این پژوهشگر معتقد است: دانش انسان امروز در عبور از هر نسل با خلاقیت و تخیل کودکان همراه شده است و بار میگیرد و در زنجیره این نقل و انتقال ثمر خواهد داد و شاید اگر ادعا کنیم که قسمت اعظم یافتههای علمی – پژوهشی تحولزای تمدن کنونی بشر ریشه در کنجکاوی زمان کودکی دارد، دور از واقع نیست.
اکبری ادامه داد: ترویج فرهنگ و رفتار پژوهشی در میان کودکان و نوجوانان که خود نیز مستعد آن هستند، آنان را با طرح مسئله و حل آن که زمینهساز یافتن بهترین راه حلهای ممکن در جهت حل مشکلات پیش رو در عرصههای مختلف زندگی است، آشنا خواهد کرد که کسب این دانایی، اصلیترین شاخص پیشرفت و تعالی جامعه است/س.