گروه هاي اسلام خواه مصر قصد دارند روز جمعه در شهر اسکندريه يک راهپيمايي گسترده برگزار کنند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز ؛ گروه هاي اسلام خواه مصر قصد دارند روز جمعه در شهر اسکندريه يک راهپيمايي گسترده برگزار کنند ، اقدامي که ممکن است باعث تشديد تنش ها آنهم يک روز پيش از برگزاري مرحله نهايي همه پرسي قانون اساسي اين کشور شود که باعث دو دستگي در مصر شده است . 

اين راهپيمايي که اخوان المسلمين آن را اعلام کرد نوعي واکنش به رويارويي خشونت آميز هفته گذشته بين اسلام خواهان با مخالفان ليبرال و سکولار در شهر اسکندريه دومين شهر بزرگ مصر به شمار مي رود.

مرحله دوم همه پرسي قانون اساسي مصر که محرکي مهم در جهت روند انتقال دموکراتيک در اين کشور به شمار مي رود اغلب با اعتراض هايي خشونت آميز همراه بوده که تاکنون دست‌کم هشت کشته نيز در پي داشته است . 

در نخستين مرحله از همه پرسي قانون اساسي مصر که اواخر هفته گذشته برگزار شد پنجاه و هفت درصد از راي دهندگان راي مثبت دادند. در درگيري هاي هفته گذشته در شهر اسکندريه تظاهرکنندگان به چماق ، چاقو و شمشير مسلح بودند . 

سخنگوي اخوان المسلمين که در انتخابات رياست جمهوري ماه ژوئن از محمد مرسي رئيس جمهور مصر حمايت کرد گفت آنچه هفته گذشته اتفاق افتاد ، چهره زشت سکولاريسم را آشکار کرد . 
مخالفان مرسي روز سه شنبه در قاهره تظاهرات برگزار کردند اما تعداد آنها در مقايسه با تظاهرات قبلي کمتر بود . در صورت تصويب قانون اساسي مصر ، انتخابات ملي اين کشور اوايل سال آينده برگزار خواهد شد . خيلي ها اميدوارند برگزاري انتخابات ملي در مصر بتواند به اين گونه ناآرامي ها در پرجمعيت ترين کشور عربي در جهان پايان دهد . 

اعلاميه قانون اساسي ماه گذشته محمد مرسي با هدف افزايش اختيارات وي، اعتراض هايي خشونت آميز را در پي داشت اما مرسي براي آرام کردن اوضاع اين اعلاميه را لغو کرد و پس از آن پيش نويس قانون اساسي مصر تنظيم و به همه پرسي گذاشته شد .مخالفان مصر اين قانون اساسي را محکوم مي کنند و مي گويند در اين قانون اساسي به مسائل مربوط به حقوق بشر به ويژه حقوق زنان توجه نشده و به گونه اي زمينه ساز حرکت به منظور اجراي قانون شريعت اسلامي است . 
برچسب ها: مصر ، تظاهرات ، اسلام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار