این روزها با نزدیک شدن به تاریخ 21 دسامبر خرافاتي پیرامون پایان دنیا و 3 روز تاریکی داغ تر و داغ تر می شود و گروههای شایعه ساز غربی و طرفداران نظریه پایان دنیا چندسالی هست که بر طبل خرافه خود می زنند.

به گزارش خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران؛ به راستی چرا و چگونه برخی این حرفها را باور می کنند؟ آیا واقعا از نظر علمی این حرفها سندیت دارند؟ آیا واقعا انسان به درجه ای از دانش رسیده است که بتواند زمان دقیق پایان گونه خود را تعیین کند یا اینکه انسان هایی که ذهن تاریکی دارند این حرفا را باور میکنند؟

بی تردید ریشه این مباحث را باید در کشورهای غربی جستجو کرد. کشورهایی که با داشتن تمدنی به ظاهر پیشرفته، مردمانی دارد که با نزدیک شدن و حتی مدتها قبل تر از این رویداد دست به خودکشی زده اند. البته در شرق آسيا نیز افرادی پیدا شدند که همچون مورچگان فکر فردای پس از پایان دنیا را کرده اند. حتما در خبرها شنیده اید که فردی در چین یک گوی برای نجات خود از حوادث پایان دنیا ساخته است که 14 نفر هم در آن جا می شود.

اما علوم مختلف چگونه این مباحث را رد می کنند؟

برخی معتقدند زمین لرزه های شدیدی در 21 دسامبر باعث انقراض نسل انسان می شود. اما بد نیست بدانیم به لحاظ آماری تعداد بسیار کمی زمین لرزه های با قدرت بالا در طول سال در زمین اتفاق می افتد . آنهم در مناطق خاصی از زمین که نحوه ارتباط پوسته زمین (پوسته قاره ای و اقیانوسی) به گونه ایست که باعث لرزش های بزرگی می شود. تقریبا دو سال پیش بود که زمین لرزه ای با قدرتی حدودا بالای 9 ریشتر در شیلی و یک مورد هم در ژاپن در سال گذشته رخ داد. حتی در آن زمین لرزه های بزرگ هم تنها ساکنان مناطق نزدیک تحت تاثیر قرار گرفتند، نه کل بشریت.
تاریک شدن زمین به بهانه هم ترازی با مرکز راه شیری هم از شایعات مهم دیگریست که در چند ماه اخیر گسترش یافته است. اگر در دوره دبیرستان درس فیزیک را خوانده باشید و با قوانین نیوتن آشنا داشته باشید باید خود این مطلب را نقض کنید.
مرکز کهکشان راه شیری ما یک سیاه چاله است. سیاه چاله ای با فاصله ای در حدود 28000 سال نوری !!! یعنی اگر با سرعت نور به سمت آن حرکت کنیم 28000 سال در راه خواهیم بود. آنچه که ما از این مرکز می دانیم مربوط به 28000 هزار سال قبل است و از لحظه کنونی آن بی خبر هستیم. مگر آنکه 28000 سال دیگر بگذرد تا از لحظه کنونی سیاه چاله با خبر شویم.

هر سال نوری معادل : 365*24*60*60*300000 کیلومتر است !!!



طبق قانون سوم نیوتن دو جرم به هم نیرو وارد می کنند. هم اندازه و در خلاف جهت یکدیگر . نیرویی که با مجذور فاصله رابطه عکس دارد. یعنی هر چقدر دو جسم از هم دورتر باشند نیروی عمل و عکس العمل کمتری به هم وارد می کنند. بنابر این قانون نیرو ای که بین ما و مرکز راه شیری حاکم است، نیروی بسیار ضعیفی است و در حال حاضر هم این نیرو حاکم است و هم تراز شدن زمین و خورشید و مرکز راه شیری تاثیری در افزایش این نیرو ندارد.

پس بحث رفتن زمین از بعد صفر به چهار و ....... هم که بخاطر هم ترازی گفته شد، زائیده تخیل بشر است. تاریک شدن خورشید هم حرفی بی پایه و اساس است. چرا که اگر فرض کنیم سه روز خورشید گرفتگی باعث تاریکی شود، یعنی ماه سه روز جلوی خورشید را بگیرد هم از نظر علمی امکان پذیر نیست. چون ماه بطور پیوسته در حال چرخش بدور زمین است و اگر تنها لحظه ای بسیار اندک متوقف شود از حالت تعادل خارج و به روی زمین سقوط خواهد کرد. راز پایداری اجرام در آسمان در حرکت دورانی بدور یک مرکز جرم است.
در ضمن خورشید ستاره ای تقریبا میان سال است و میلیاردها سال دیگر می تواند انرژی تولید کند

در همه دلایلی که برای پایان دنیا گفته شده بر ناگهانی انجام شدن رویدادها تاکید شده است. بطور کلی اتفاقات زمین شناختی بسیار کند عمل می کنند. مثلا تشکیل سنگها میلیون ها سال و یا حتی فرسایش یک کوه و تبدیل آن به دشت نیز همین مقدار طول می کشد. زمین لرزه هم در یک لحظه رخ می دهد، اما جمع شدن انرژی در یک نقطه و آزاد شدن آن، بسته به نوع گسل چندین سال طول می کشد.  عصرهای یخبندان و جابجایی قطب های زمین هم در تاریخ زمین امری طبیعی است و هزاران سال طول می کشد تا به وقوع بپیوندند. نه آنکه در یک روز قطب های زمین عوض شوند یا یک شبه عصر یخبندان شود. در حقیقت از مطالب علمی سوء استفاده شده و برخی نیز انجام این حوادث را خیلی سریع تخیل و تصور کرده اند.



اما شاید افرادی که این شایعات را باور می کنند دلایل درست علمی را نداند که خب ایرادی ندارد. اما به لحاظ دینی فردی که قوی باشد به هیچ وجه این مسائل را باور نخواهد کرد. چرا که اسلام، کاملترین دین الهی به صراحت افرادی را که برای پایان دنیا و آمدن آخرین منجی زمان تعیین می کنند دروغگو می خواند آخرین منجی عالم بشریت، برگزیده خداوند و از نسل انبیا و امامان است و تلاش غرب در به تصاحب گرفت آخرین منجی بی فایده خواهد بود.
پس در نتیجه علم و دین هر دو به صراحت پیش بینی سه روز تاریکی و پایان دنیا، آنهم به روایت غربی ها را نقض می کنند و در پایان هم حتما به لینک قرار داده شده سر بزنید و جمله آخر را نیز بخوانید :

ناسا، سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا و بزرگ‌ترین سازمان فضایی جهان این شایعه را با قاطعیت رد می‌کند و در پاسخ به این شایعه می‌گوید : 

«اگر سیاره‌ای نزدیک زمین وجود داشته‌ باشد، دانشمندان از دهه‌ها پیش آن را بررسی می‌کنند. علاوه بر این، اگر سیاره فرضی نیبیرو وجود داشته‌باشد به طوری که در زمانی کوتاه به زمین برخورد کند، الان همه‌ی انسان‌ها باید می‌توانستند با چشم غیرمسلح آن را ببینند. بنابراین، پایان جهان در سال ۲۰۱۲، شایعه‌ای دروغین بیش نیست.»



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار