میزان مصرف انرژی به ویژه آب و برق از زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها جمعا 15 درصد کاهش را نشان می‌دهد که 10 درصد آن مربوط به بخش برق است.

علی ذبیحی قائم مقام وزیر نیرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: وزارت نیرو به طور قطع متاثر از هدفمندی یارانه ها است که خوشبختانه در یکسال اول هدفمندی یارانه‌ها موفقیت‌های قابل توجهی در بخش برق و آب از لحاظ صرفه‌جویی به دست آمده است.

وی تصریح کرد: در حوزه برق ما شاهد کاهش 10 درصدی مصرف انرژی با رقمی بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان هستیم که این میزان صرفه‌جویی در حوزه آب 5 درصد و رقمی بالغ بر 1250 میلیارد تومان را شامل می‌شود.

ذبیحی تصریح کرد: در بخش آب رقم 5 درصد از نظر تعیین مترمکعب بالغ بر 110 میلیارد متر مکعب یعنی 6 میلیارد مکعب آب است که با توجه به کمبود این ماده حیاتی در مناطق جنوبی کشور این رقم نشان دهنده تاثیر مثبت اجرای هدفمندی یارانه‌ها در کشور است.

قائم مقام وزارت نیرو با بیان اینکه بحث هدفمندی یارانه‌ها باعث ایجاد یک تحول عظیم در صنعت آب و برق کشور بر اساس بهینه‌ساز مصرف انرژی شده است، گفت: اگرچه بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی در حوزه آب و برق از سالهای قبل حتی در دولت‌های گذشته هم مطرح بوده اما این موضوع به هیچ عنوان در آن زمان اجرایی نشده و به زمان اجراي طرح هدفمندی‌ یارانه ها رسیده به طوری که در یکسال اول اجرای هدفمندی یارانه‌ها این موضوع با دقت تمام به مرحله اجرا گذاشته شده است.

ذبیحی تصریح کرد: تا قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در زمان دولت نهم و دهم رقم مصرف آب و برق به 23 درصد رسیده که این رقم با تلاش دولتمردان قبل از هدفمندی یارانه‌ها به 17 درصد و هم اکنون به 14.5 درصد بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها رسیده است. یکی از مسائل مهم در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها کاهش تلفات برق و افزایش راندمان نیروگاه‌ها است که براساس طرح هدفمندی یارانه‌ها این موضوع روند کاهشی داشته و منجر به هوشمند کردن چاه‌های آب کشور به منظور کنترل مصرف آب و توسعه شبکه‌ آبیاری کشاورزی شده است.

وی با تاکید بر این نکته که هدفمندی یارانه‌ها نقش مهمی در ساماندهی فعالیت‌های وزارت نیرو در مصرف آب و برق داشته است گفت: اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها باعث شد که تلاش‌ها به گونه‌ای ادامه یابد تا جلوی هدررفت منابع آب و برق کشور گرفته شود که این خود مهمترین بخش اجرای طرح هدفمندی کردن یارانه‌ها است، اما متاسفانه اگرچه ما یک پله جلو آمدیم ولی به دلایلی متوقف شدیم./س

برچسب ها: ذبیحی ، قائم ، مقام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار