استاد دانشگاه‌های اردبیل گفت:‌ مدیریت مصرف و بهینه استفاده کردن از منابع سبب می‌شود تا ایران اسلامی ما از وابستگی‌ها برای همیشه نجات پیدا کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / حسن باشکوه امروز افزود: هدف از مدیریت مصرف و رعایت الگوهای متعالی در این زمینه رسیدن به خوداتکایی واقعی و بهره‌وری بیشتر است که در سایه این بهره‌وری و رعایت الگوی مصرف می‌توان کشور را در حوزه اقتصادی درست و صحیح به پیش برد.

وی وظیفه و رسالت مسئولان کشور در قیمت‌گذاری و کنترل قیمت کالاها و خدمات را ضروری اعلام کرد و گفت: در کنار این امر باید فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها و تبلیغات به نحوی باشد تا همه از ثمرات و نتایج مدیریت مصرف آگاه باشند.

استاد دانشگاه‌های اردبیل با اشاره به ظرفیت‌های خوب تبلیغی و تقویت شبکه‌های اجتماعی در ارتقای شاخص‌های بهینه‌سازی مصرف و مولفه‌های تولید بهتر افزود: ما اگر با استفاده از فرهنگ دینی و قرآنی قناعت را ترویج داده و تبذیر و اشراف‌گری را به عنوان عمل مذموم و شیطانی به مردم معرفی کنیم بهتر می‌توانیم عموم جامعه را از مضرات آن آگاه سازیم.

باشکوه نهادینه کردن فرهنگ صرفه‌جویی را یک حرکت خوب و موثر در سال‌های اخیر در استفاده درست از منابع کشور یاد کرد و گفت: ما اگر در طراحی و ساخت واحدهای مسکونی خود به کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف آن با تدبیری درست بیندیشیم و به عنوان نمونه نشیمن‌ها و پذیرایی‌ها را در طراحی ساختمان در مسیر آفتاب‌گیر قرار دهیم و پنجره‌های سمت شمالی منازل را نیز کوچک طراحی کنیم بهتر می‌توانیم در بهینه‌سازی مصرف انرژی موفقیت و توفیقی حقیقی کسب کنیم.

وی افزود: اگر پیشینیان ما در ساخت خانه سعی می‌کردند سرویس بهداشتی،‌ حمام و آشپزخانه در کنار هم باشد از یک تدبیر حقیقی و عقلانی بهره می‌گرفتند تا مصرف انرژی و سوخت به حداقل رسیده و هر سه محیط یاد شده در زمستان‌ها از مطلوبیت گرما برخوردار باشد.

استاد دانشگاه‌های اردبیل اهمیت لوله‌کشی و مهندسی در این زمینه را کار‌آمد در بهینه مصرف کردن آب و گاز اعلام کرد و گفت: در سال‌های اخیر مصرف لامپ‌های ال ای دی و کم‌مصرف اگر ترویج یافته و رونق گرفته است به دلیل آگاهی مردم از ثمرات و فواید استفاده از این لامپ‌ها در کاهش مصرف برق است.

باشکوه احیا و احصای برخی از شیوه‌ها و نگرش‌های فرهنگی – مذهبی را در این زمینه مهم ارزیابی کرد و افزود: البته رسانه‌ها می‌توانند الگوها و شاخص‌های مهم داخلی و خارجی را نیز برای مصرف‌کنندگان گوشزد کنند.

وی به حرکت‌های خوب انجام شده در استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر اشاره کرد و گفت:‌ امروزه استفاده از انرژی خورشید و باد به عنوان یک ذخیره ارزشمند مورد توجه است و در کنار آن باید شهرها و روستاهای توانمند در تولید انرژی‌ها را نیز شناسایی کرد./س 

برچسب ها: اردبیل ، مدیریت ، مصرف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.