با توجه به آب و هوا منطقه زندگیتان کولر انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران توصیه می شود تنها كولرهای دارای برچسب A را خریداری كنید تا 40 درصد در هزینه برق مصرفی سرمایشی صرفه­جویی شده و كولر دچار مشكلات و نقص فنی نشود.

توان مصرفی كولرهای گازی استاندارد، حدود چهار برابر كولرهای آبی است، بر این اساس درصورتی كه یك مشترك خانگی تهرانی كه در سال گذشته به طور متوسط در ماههای مرداد، شهریور، حدود 670 كیلووات ساعت برق مصرف كرده و یك كولر گازی را به مدت پنج ساعت در روز و برای 30 روز در هر ماه روشن كند، بهای برق مصرفی تا سه برابر افزایش می­یابد.


نحوه خریداری كولر گازی
همچنین استفاده از كولرهای خورشیدی استاندارد و دارای برچسب انرژی مناسب، توصیه می شود و باعث كاهش تا 30 درصدی هزینه­های برق مصرفی می شود.


در مقابل استفاده از كولرهایی كه از مبادی غیر رسمی و بطور قاچاق در بازار وجود دارد، به علت غیر استاندارد بودن باعث افزایش شدید هزینه­های برق مصرفی شده و گاهی نیز به علت مشخصات فنی نامشخص، ممكن است كاربرد آنها بسیار خطرناك باشد.


كولرهای گازی در سه كلاس منطقه­ای گرمسیری، معتدله و سردسیر تقسیم میشوند، موقع خرید متناسب با آب و هوای محل زندگی خود كولر را انتخاب كنید.


ظرفیت مورد نیاز كولر گازی برای سرمایش محیط
ظرفیت كولر گازی باید متناسب با مساحت فضایی كه نیاز به بردوت دارد، انتخاب شود و بر این اساس، لازم است در مساحت 32 تا 37 متر مربع از كولر گازی با قدرت 9 هزار، در مساحت 38 تا 41 متر مربع از 10 هزار ، در مساحت42 تا 50 متر مربع از 12 هزار و مساحت 51تا 64 متر مربع از 14 هزار استفاده شود.


همچنین، لازم است در مساحت 65 تا 91 متر مربع از كولر گازی با قدرت 18 هزار و در مساحت 92 تا 117 متر مربع از كولر گازی با قدرت 24 هزار استفاده شود.


روش‌هایی برای كاهش مصرف برق كولر گازی


نصب اینورتر (دستگاه مبدل جریان برق) در كولرگازی پنجره­ای، باعث افزایش راندمان آن شده و تمیز بودن كندانسور (مخزن و لوله های گاز) كولر به لحاظ عبور جریان هوا تا میزان زیادی از جریان برق مصرفی كولر می­كاهد.


از سوی دیگر، نصب كندانسور كولرهای گازی در سایه باعث جلوگیری از اتلاف میزان قابل توجهی از انرژی مصرفی آنها خواهد شد.


درصورت امكان كولر گازی را در مسیر باد نصب كنید، چرا كه این امر موجب انتقال حرارت بهتر در كندانسور شده و در نتیجه افزایش بازده و كاهش مصرف انرژی حاصل خواهد شد. همچنین باید توجه داشت كه محوطه پشت كولر دارای فضای مناسبی جهت گردش هوا باشد.


درزگیری مناسب اطراف كولر، قرار نداشتن در معرض تابش مستقیم خورشید، سرویس به موقع و تمیز نمودن فیلترهای هوا و رادیاتور، تاثیر به سزایی در كاهش مصرف انرژی الكتریكی كولر گازی دارد.


در شهرهای جنوبی كشور كه دارای آب و هوای بسیار گرم و مرطوب هستند، كاشتن یك اصله درخت در نزدیكی كولر گازی، حدود 10 تا 15 درصد كاهش مصرف انرژی الكتریكی را به همراه خواهد داشت.علاوه بر اینكه كاشتن درخت در مجاورت ساختمانها باعث زیبایی و عایق سرما و گرمای ساختمان نیز می شود.

با توجه به اینكه بهترین درجه برودت منزل در فصل تابستان بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد است، می­بایست از سرد كردن بیش از حد محل سكونت خودداری كرد.


استفاده بی مورد و یا همزمان از وسایل خانگی گرمازا مانند اجاق، سماور، لامپ رشته ای و غیره باعث افزایش بار گرمایی محیط می­شود، كه این امر زمان كار كولر گازی را جهت رسیدن به برودت مطلوب، افزایش داده و در نتیجه منجر به مصرف بیش از اندازه انرژی الكتریكی در كولر گازی خواهد شد. بنابراین كارهایی نظیر پخت و پز و اتوكشی را در ساعاتی انجام دهید كه گرمای هوا كمتر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار