شبکه راشاتودي گزارش داد اسرائيل هم در سازمان ملل به علت دنبال کردن سياست هاي توسعه طلبانه خود احساس انزوا مي کند هم با قوت گرفتن اسلام گرايان در کشورهاي عربي، در بين همسايگان خود تنها مانده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني راشا تودي، با قوت گرفتن اسلام گرايان در کشورهاي عربي و شدت گرفتن درگيري هاي خشونت بار در منطقه، اسرائيل بيش از پيش نگران امنيت خود است.

دکتر "افزاييم عنبر" از مرکز مطالعات راهبردي بگين-سادات مي گويد: در چند هفته گذشته ما شاهد بارش موشک هاي متعدد از رژيمي راديکال بوديم. اين مي تواند يک جنگ فرسايشي باشد و مخاطرات زيادي را در درياي مديترانه ايجاد کند.

حياط خلوت اسرائيل در دو سال گذشته بسيار خطرناک شده است. تسليحات از ليبي در سراسر مرز قاچاق مي شود و در اختيار شبه نظاميان ناشناس قرار مي گيرد. اين ناآرامي ها با قوت گرفتن اخوان المسلمين در مصر شدت گرفت. اين گروه در يکي از سخنراني هاي خود اعلام کرد پايتخت ما نه قاهره که بيت المقدس خواهد بود.

باري رابين از موسسه امور بين المللي گلوبال ريسرچ مي گويد: ما شاهد ورود سلاح از مصر به نوار غزه خواهيم بود. ما شاهد ورود داوطلبان مصري خواهيم بود که به نوار غزه مي آيند. اين حداقل چيزي است که رخ مي دهد. در نهايت هم درگير شدن به جنگي با مصر غيرممکن نيست.

اما دموکراسي اخوان المسلمين را در مصر به قدرت رساند. اکنون آمريکا و اسرائيل به اين هشياري رسيده اند که اوضاع دست کم براي آنها در ديکتاتوري قبلي بهتر بود.

ييتزاک لوانون سفير اسرائيل در مصر در سال هاي دو هزار و نه تا دو هزار و يازده مي گويد: ما با اوضاع مشکلي در مصر مواجه هستيم. مبارک دست کم به پيمان صلح پايبند بود. امروز ما با رئيس جمهوري مواجه هستيم که به جنبشي خاص تعلق دارد که به حق موجوديت اسرائيل اعتقادي ندارد.

دکتر سمير عبدالله از موسسه تحقيقات سياستگذاري اقتصادي فلسطين مي گويد: ما فکر مي کنيم اين دولت ها نهايتا نه تنها اسرائيل بلکه دوستان اسرائيل را نيز تحت فشار قرار مي دهند. دموکراسي هايي که در کشورهاي عربي شکل گرفته است، چالشي جدي به شمار مي رود. در عين حال برقراري دموکراسي کامل در کشورهاي عربي به گذشت زمان نياز دارد.

اسرائيل نگران است در اين مدت روابط با کشورهاي عرب همسايه بدتر از وضع فعلي شود. چالش پيش روي رهبري اسرائيل اکنون در وجه دارد. اسرائيل از يک سو تلاش مي کند افکار عمومي را در کشورهاي عربي عليه خود تحريک نکند و از سوي ديگر به ياس فزاينده اي غلبه کند که در داخل اسرائيلي ها از قرار گرفتن در انزوا و در منطقه خشونت زده احساس مي کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار