رییس شوراي ثبت آثار تاریخی و فرهنگي آذربایجان شرقی از پايان مطالعات آزمايشگاهي ارك عليشاه تبريز خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدی افزود: مطالعات آزمايشگاهي اين اثر تاريخي، مكانيك خاك و مصالح، شناخت بستر زيرين و ديگر مطالعات مرتبط همچون تكميل برداشت با اسكن ليزر و پايش تغييرات را شامل مي شود.

وي با اشاره به ديگر اقدامات انجام يافته در راستاي حفظ اين بناي تاريخي اظهار داشت: استحكام بخشي و مرمت هاي حفاظتي طاق صفه مسجد جامع عليشاه كه بزرگترين دهانه طاق در جهان بوده نيز به اتمام رسيده است.

محمدي با اشاره به نياز به استحكام بخشي براي اين اثر تاريخي تصريح كرد: عليرغم اينكه ارك عليشاه تبريز ساختار پايداري داشته كه سبب شده تا كنون فرو نريزد، اما وقوع دست كم 40 زلزله از زمان ساختش تاكنون كه سه مورد آن ويرانگر بوده اند و نيز صدمات ناشي از جنگهاي ايران و عثماني وضعيت نامناسبي را طي سال هاي اخير در آن به وجود آورده و نياز استحكام بخشي را جدي كرده بود.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان با اشاره به ديگر مرمت ها يادآور شد: مدرسه و زاويه(خانقاه) ارك عليشاه نيز كه بخش هاي قديمي تر اين مجموعه هستند لايه برداري شدند.

محمدي، بازشناسي و مرمت اوليه بخش هايي از استخر معروف و بزرگ مسجد جامع عليشاه را از ديگر اقدامات انجام گرفته طي سال گذشته بر روي اين اثر تاريخي كم نظير عنوان كرد.

وي اجراي عمليات مرمتي در مجموعه ارك عليشاه تبريز را حاصل هماهنگي بسيار خوب با دستگاه هاي مرتبط به ويژه بنياد مصلي تبريز دانست و گفت: استمرار و تداوم عمليات مرمتي  و مطالعاتي در اين اثر تاريخي با هماهنگي بين بخشي جهت جلوگيري از تداخل طرح ها به خوبي انجام گرفته است.

محمدي خاطرنشان كرد: تكميل مرمت استحكامي و حفاظتي بخش صفه مسجد جامع عليشاه، مرمت و بازنمايي خطوط معماري بخش خانقاه و مدرسه، احياي استخر و باغ مجموعه و نيز محوطه سازي و الحاق اثر به محوطه شهري از ديگر اقداماتي هستند كه هم اكنون در ارك عليشاه تبريز در دست كار و اجرا قرار دارند.  /س

 

 

 

 

 


برچسب ها: اتمام ، مطالعات ، ارک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.