ساساني مطرح کرد

مفاهيم جديد استراتژيک آمريکا در جنگ آينده

معاون سازمان پدافند غيرعامل کشور گفت: به کارگيري مولفه‌هاي قدرت ملي آمريکا و همپيمانانش عليه قدرت ملي کشور هدف با مفاهيم عمليات ثبات جنگ بي‌قاعده و عمليات تاثير‌محور تنظيم شده است.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، محسن ساساني معاون امور زير بنايي سازمان پدافند غير عامل کشور در همايش علمي "پدافند غير عامل در صنعت سد و نيروگاه آبي"، درباره مفاهيم جديد استراتژيک آمريکا در جنگ آينده اظهار داشت: به کارگيري مولفه‌هاي قدرت ملي آمريکا و همپيمانانش عليه قدرت ملي کشور هدف با مفاهيم عمليات ثبات جنگ بي‌قاعده و عمليات تاثير‌محور تنظيم شده است.

وي با طرح اين سوال که آيا دارايي‌هاي ملي يک کشور داراي امنيت بالا براي مقابله با تهديدات است يا خير گفت: مفهوم کلي پدافند غير عامل اين است که ايمني مناسب را براي دارايي‌هاي کشور در مقابله با تهديدات احتمالي به وجود آوريم.

ساساني بيان کرد: پدافند غير عامل عبارت است از مجموعه اقدامات غير مسلحانه که موجب افزايش بازدارندگي، کاهش آسيب‌پذيري، ارتقا پايداري ملي، تداوم فعاليت‌هاي ضروري و تسهيل مديريت بحران در مقابله با تهديدات و اقدامات نظامي دشمن مي‌شود.

معاون امور زير بنايي سازمان پدافند غير عامل کشور هدف پدافند غير عامل را مقابله با تهديدات و اقدامات غير مسلحانه عنوان کرد و افزود: تغيير ماهيت تهديدات از حوزه نظامي صرف به حوزه‌هاي ديگر از مهمترين اهداف پدافند غير عامل است.

وي با تقسيم بندي تهديدات حوزه اقتصادي به انواع سخت، نيمه سخت و نرم گفت: در تهديد سخت، از ابزار نظامي براي بمباران مراکز توليد کشور ديگر استفتده مي‌شود.

ساساني در تشريح تهديد نيمه سخت اظهار داشت: در اين نوع تهديد از ابزارهاي فرا ملي مثل بدافزارها عليه زيرساخت‌هاي يک کشور با هدف تخريب استفاده مي‌شود که بُعد نظامي ندارد اما به اندازه تهديدات سخت مهم است.

معاون سازمان پدافند غيرعامل کشور با اشاره به تهديد نرم گفت: در اين نوع تهديد از ابزار و مولفه‌هاي اقتصادي براي کنترل روابط اقتصادي و اخلال در حوزه اقتصاد يک کشور استفاده مي‌شود، لذا هدف از تشکيل پدافند غير عامل، مقابله با اين تهديدات و تغيير ماهيت اين تهديدات است.

وي با بيان اينکه هنوز تهديدات تمام نشده است و هرچه روبه جلو مي‌رويم تهديدات هم افزايش مي‌يابد، گفت: امروز صرفا با يک تهديد سخت روبرو نيستيم، بلکه با مصاديق عملياتي آن روبرو هستيم، لذا ايجاد يک ادبيات مشترک، جز ضروريات پدافند غير عامل براي مقابله با تهديدات است.

ساساني در ادامه تصريح کرد: اگر با يک بد افزار مثل استاکس نت روبرو هستيم براي مقابله با آن بايد از جامعه متخصصين در حوزه فناوري کمک بگيريم که اين امر از مهرماه امسال در حال پياده‌سازي است.

وي وضعيت آمايش فعلي را متناسب با اصول اوليه امنيت ندانست و گفت: کارشناسان حوزه فناوري، برنامه‌هاي کلان و پيش‌بيني‌هاي لازم را براي مقابله با تهديدات انجام دهند؛ مثلا واردات و صادرات ايران از دو بندر مهم شهيد رجايي و امام خميني(ره) صورت مي‌گيرد و اگر اتفاقي در اين دو بندر بيفتد 80 درصد از واردات و صادرات مختل مي‌شود، لذا پدافند غير عامل حکم مي‌کند که ضرورتي براي اين امر انديشيده شود.

انتهاي پيام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار