اگر تعرفه های سلامت بازنگری نشوند؛

شرکت های دانش بنیان برای عرضه محصولات با مشکل مواجه می شوند

اگر تعرفه های سلامت بازنگری نشوند، به طوریکه شرکت های دانش بنیان نتوانند جای خود را پیدا کنند این شرکت ها برای عرضه محصول در بازار با مشکل مواجه می شوند.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر قانعی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت امروز 26 آذر در جشنواره پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: وزارت بهداشت در اجرای نسخه ی جامع علمی کشور از تمام وزارت خانه ها پیش گام است.

ایران از لحاظ رتبه علمی با کسب رتبه 18 در دنیا بالاترین شتاب را در علم پزشکی دارد.

وی گفت: وزارت بهداشت برنامه ریزی کرده که اگر بخواهیم به رتبه یک رقمی تولید علم در دنیا برسیم باید سهم هر دانشگاه را اعلام کنیم  یعنی اینکه هر دانشگاه باید چقدر در رسیدن به این امر رشد داشته باشد که قرار شده طبق بررسی های به عمل آمده هر دانشگاهی سالانه 25 درصد رشد داشته باشد که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیش از این مقدار یعنی 40 درصد در طول یکسال رشد داشته اند.

وی با اشاره به اینکه علت پیشرفت کشور ما به خاطر وجود رهبر عالم انقلابمان است یاد آور شد: چند وقت پیش در حضور رئیس جمهور از ربات جراحی مغز رونمایی شد ولی کشش استفاده از آن در بیمارستان های ما وجود ندارد چرا که بیمارستان های ما به دلیل مشکل اعتبارات قدرت خرید آن را ندارند.

باید توجه داشت مشکل این امر بخاطر این است که ما تعرفه ها را در حوزه سلامت طوری دیدیم که توان خرید دستگاه ها توسط بیمارستان ها انجام نگیرد.

قانعی ادامه داد: اگر در سلامت به اقتصاد در سلامت توجه نکنیم این دانش در کشورمان دوام نخواهد آورد چرا که یک جراح چه با دستگاه جدید کار کند یا با دستگاه های قدیمی فرقی در تعرفه ها ایجاد نمی شود و همين امر باعث می شود که تحقیقات به خوبی در کشور کاربردی نشود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: ما به هر هيئت امنای دانشگاه ایجاد بیست هزار شرکت بنیان را تکلیف کردیم که باید هفت هزار مرکز آن تا پایان برنامه پنجم توسعه محقق شوند که البته باید توجه داشت که این هفت هزار باید بر اساس تعداد اعضای هيئت علمی تقسیم شود.

وی با بیان اینکه دانشجویان علوم پزشکی تنها 5 درصد دانشجویان کشور را به خود اختصاص می دهند گفت: ولی سی درصد تولید علم در حوزه پزشکی است یعنی در حوزه سلامت ما شش برابر ظرفیت تولید علم داریم در حالی که سهم تحقیقات پزشکی از کل بودجه تحقیقات کشور کمتر از ده درصد است.

قانعی افزود: شرکت های دانش بنیان برای عرضه محصول در بازار مشکل دارند که ما باید این نقیصه را برطرف کنیم و از محقق نخواهیم که چرا تولید ثروت نکرده است بلکه باید اقتصاد دانش بنیان را تعریف کنیم و در اقتصاد کششی را ایجاد کنیم تا بیست هزار شرکت دانش بنیان بتوانند وارد بازار شوند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: سلاح و دارو در هر کشوری به ترتیب رتبه اول و سوم کسب درآمد را دارند با وجود بیش از 25 هزار شاغل در عرصه داروسازی این کشش وجود دارد که دارو سازان در عرصه اقتصاد نقش آفرینی کنند که ما از دولت این انتظار را داریم که شرایط را در این راستا فراهم کند .

 در پایان این مراسم از چند پژوهشگر تقدیر به عمل آمد و از کتاب الحاوی با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر بهداشت رونمایی شد./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار