نتایج مطالعه ای در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نشان داد که 95 درصد افراد گروه آزمایش پودر پونه در کنترل اسهال موثر بوده و فقط 5 درصد اعتقاد داشتند که پودر پونه در کنترل اسهال تاثیری ندارد.

آرش خلیلی، کارشناس ارشد پرستاری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه اسهال دومین بیماری شایع دوران کودکی و عامل مهم بیماری و مرگ و میر در کشورهای جهان سوم است گفت : راه عمده انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر از طریق مدفوع به دهان در تماس مستقیم با یکدیگر یا با کمک مواد غذایی و آب می باشد.

وی با اشاره به اینکه از نظر علمی دفع روزانه مدفوع بیش از 10 را اسهال می گویند اظهار کرد: مطالعه ای در این حوزه به صورت کارآزمایی بالینی که به صورت تخصیص بلوک تصادفی انجام شد که در این مطالعه پونه پس از جمع آوری در سایه به مدت دو روز خشک شده و  سپس در هاون کوبیده شده و پس از انتخاب نمونه ها در اختیار گروه قرار می گرفت که بیماران گروه شاهد فقط به وسیله دارو درمانی توسط پزشک معالجه می شدند ، ولی بیماران گروه آزمایش علاوه بر دارو درمانی با پودر پونه به مقدار 60 گرم در طول 2 روز  مورد معالجه قرار گرفتند.

خلیلی با بیان اینکه 45 درصد افراد شرکت کننده در این طرح زیر 25 سال، 50 درصد بین 25 تا 50 سال و 5 درصد نیز بالای 50 سال سن داشته اند تصریح کرد: کوتاهترین دوره علائم در افراد مبتلا به اسهال در گروه آزمایش بنا به اظهار شخص 1 روز و بیشترین دوره علائم 6 روز بوده است.

وی گفت: 85 درصد افرادی که از پودر پونه به همراه دارو جهت درمان استفاده می کردند زیر 10 ساعت بهبودی حاصل نمودند و روند بهبودی 15 درصد بین 24-10 ساعت طول کشید.

این کارشناس ارشد پرستاری علوم پزشکی یاسوج در ادامه با بیان اینکه ، 95 درصد افراد گروه آزمایش پودر پونه در کنترل اسهال موثر بوده و 5 درصد اعتقاد داشتند که پودر پونه در کنترل اسهال تاثیری ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد :در گروه آزمایش پس از استفاده پودر پونه کمترین زمان بهبودی 4 ساعت و بیشترین زمان بهبودی 24 ساعت بوده که در مقایسه با گروه شاهد (کمترین زمان بهبودی 10 ساعت و بیشترین زمان 72 ساعت) مدت زمان کمتری بوده که خود موکد موثر بودن پودر در کنترل اسهال غیرالتهابی دارد. /ح

 

 

 
برچسب ها: پونه ، اسهال ، عفونت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار