به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، علیمحمد شاعری قائم مقام سازمان محیط زیست امروز در پنجمن کنفرانس صنعت CNG (گاز فشرده طبیعی) با بیان اینکه وظیفه محیط زیست حفاظت از هوا، خاک، آب و تنوع زیستی است، با بیان این مطلب گفت: اولویت اول ما حفاظت از هوای پاک است، چرا که آب، خاک و غذا و امنیت شغلی و مسکن هم در زندگی مردم تأثیر دارد، اما بدون هوا بیش از چند لحظه انسان و دیگر موجودات نمیتوانند زندگی کنند.
وی تاکید کرد: هوای سالم مهمترین حق انسانها و مهمترین وظیفه مسئولان و حاکمیت و دولتها است.
معاون سازمان محیط زیست با بیان اینکه در سالهای اخیر به ویژه دو دهه گذشته آلودگی هوا تبدیل به چالش اساسی برای مردم به خصوص در کلان شهرها شده است، گفت: وظیفه دولت و حاکمیت و سیاستگذاران در اولویت اول حفاظت از عوامل و سرمایههای حیاتی است.
شاعری با تأکید بر اینکه اقدامات انجام شده در سالهای اخیر یک گام اساسی رو به جلو بوده است، مهمترین عامل آلودگی هوا سوخت و خودرو عامل دیگر آلودگی است، چنانکه این دو اگر نامطلوب و با استاندارد پایین باشند، 70 تا 80 درصد در آلودگی محیط تأثیرگذارند.
قائم مقام سازمان حفاظت از محیط زیست تأکید کرد: در دهه 80 گازهای آلاینده مانند گوگرد، ازت و مونواکسید کربن مهمترین مشکل آلودگی هوا بود، اما با اقدامات انجام شده سوخت و خودرو به استاندارد یورو 2 ارتقاء یافتند، اما پدیده جدیدی به عنوان ذرات معلق جایگزین شد.
وی اضافه کرد: ما باید هم به ارتقاء استانداردهای سوخت و هم خودرو و هم اصلاح فرآیندهای صنعتی اقدام میکردیم، اما این کار با تأخیر روبرو شد و ذرات معلق افزایش یافت.
شاعری افزود: در فصل سرما که با سکون، وارونگی هوا و پایداری جو مناطق مرکزی کشور مواجه هستیم، آلودگی به صورت تصاعدی انباشت میشود.
وی در ادامه با بیان اینکه طرح جامع کاهش آلودگی هوا در 21 پروژه هماهنگ و منسجم به تصویب دولت رسید، گفت: نخستین مأموریتی که در حفظ محیط زیست قائل بودیم، داشتن سوخت پاک و سیاست سازمان حمایت از تنوعبخشی به سبد سوخت و انرژی در کشور بود.
شاعری تصریح کرد: تا سال 83 تقریبا صد در صد سوخت ناوگان سبک کشور بنزینی بود، اما الان 22 درصد به CNG اختصاص یافته، اما این کافی نیست و ظرفیت کشور برای توسعه صنعت CNG بیش از این است.
قائم مقام سازمان حفاظت از محیط زیست اظهار داشت: سیاست دیگر ارتقاء کیفیت سوخت از یورو 2 به یورو 4 بود که سرمایهگذاری خوبی در این مورد انجام شد و امیدواریم گام آخر سریعتر و محکمتر برداشته شود.
وی افزود: تمام 7 پالایشگاه که زیرساختهای تولید بنزین یورو 4 را فراهم کردهاند، هنوز به بهرهبرداری نرسیدهاند و با یک تلاش جدی این موفقیت تقدیم مردم میشود.
قائم مقام سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: تا پایان امسال تعهد کردیم 50 درصد سوخت یورو 4 را هم در بنزین و هم در نفت گاز ارائه کنیم.
شاعری اضافه کرد: برای واحدهای صنعتی نیز از شرکت گاز و پالایش خواستاریم در فصل سرما که شرایط هشدار است، لااقل تا یک ماه باقی مانده که آلودگی به صورت مستمر در کشور وجود خواهد داشت، دستور صریح برای افزایش مصرف سوخت گاز بجای مازوت در نیروگاهها داد ه شود.
وی تأکید کرد: اگر سوخت تأمین شود، اما خودروهای پایه گازسوز بر پایه استانداردهای جهانی تأمین نشود به اهداف مورد نظر نمیرسیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در همه دنیا خودروسازها یورو 4 و یورو 5 هستند، گفت: چطور کشورهایی مثل چین و هند استانداردهای یورو 4 و یورو 5 را در خودروها اعمال میکنند و ما چنین نمیکنیم؟
وی با طرح این پرسش که هزینه مسافرت همه افرادی که در هفته گذشته از تهران خارج شدند بر عهده کیست، گفت: اگر صنعت قدیمی و با ملاحظات صرف اقتصادی و صنفی اداره شود، ما را به افق چشمانداز نمیرساند.
قائم مقام سازمان حمایت از محیط زیست اضافه کرد: همه خودروسازها به جز دو خودروساز عمده خود را با استانداردها منطبق کردهاند، چنانکه واردکنندهها استاندارد یورو 5 و مونتاژکنندهها استاندارد یورو 4 را رعایت میکنند.
وی با تأکید بر اینکه صنعت خودرو نیز باید مانند وزارت نفت در این امر سرمایهگذاری کرده و خود را متعهد کند، گفت: خودروهای پایه گازسوز هنوز راندمان لازم را ندارند و ممکن است، موجب افزایش ناکس در هوا شوند.
شاعری تأکید کرد: خدا نکند پیشنهاد به تعویق افتادن ارتقاء استاندارد یوروی خودروسازان به کارگروه حمایت از تولید برود چرا که خودروسازان 60 تا 70 درصد پیشرفت داشتهاند و نباید در میزان باقیمانده در جا بزنند.
وی با بیان اینکه یک میلیون و 300 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده است و این روند نباید کند شود، گفت: کره، چین، مکزیک، انگلستان، هند و امثال آنها با مشکل آلودگی در کلانشهرها مواجه بودند که با اصلاح منابع آلاینده این مشکل را حل کردند./س