نشريه ديلي بيست نوشت يک دانشجوي آمريکايي تاريخچه حملات هواپيماهاي بي سرنشين آمريکا را در توئيتر منتشر مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،‌ اين نشريه چاپ آمريکا در مقاله اي به قلم جِيک هِلِر نوشت: اين داستاني به طول يک دهه است که جاش بِگلي معتقد است آمريکاييهاي بسيار کمي، چيزي درباره آن مي دانند. به گفته وي، اين داستاني است که درک ما از جنگ را به طور اساسي تغيير مي دهد. اين داستان هواپيماهاي بي سرنشين است که خطوط مقدم جنگ آمريکا با تروريسم را دوباره تعريف مي کند. و داستان اپل، يکي از قدرتمندترين و سودآورترين شرکتهاي جهان است که برنامه بگلي بر روي گوشي آيفون را که نقشه حملات را نشان مي دهد و هنگام وقوع حملات جديد به کاربران پيغام مي دهد رد کرده است.
فصل بعدي ظهر روز سه شنبه به وقت شرق آمريکا هنگامي آغاز شد که بگلي دانشجوي 28 ساله کارشناسي ارشد رشته ارتباطات تعاملي شروع به انتشار تاريخچه کامل جنگ هواپيماهاي بي سرنشين آمريکا در پاکستان، يمن و سومالي کرد.
بگلي که قبلا در سازماني کار مي کرد که از فناوري براي پيشبرد جنبشهاي عدالت اجتماعي استفاده مي کند در چند سال گذشته نياز به باز کردن چشم آمريکاييها به واقعيت چنين روشي از جنگ را احساس کرده است. بگلي مي گويد: اين موضوع توجه مرا جلب کرد چون چيز بسيار کمي درباره هواپيماهاي بي سرنشين مي دانستم. سپس مقاله جِين مِيِر در سال 2009 در نشريه نيويورکر با عنوان جنگ شکارگر که خوانندگان را به دفاتر لَنگلي در ايالت ويرجينيا که دستور حملات هواپيماهاي بي سرنشين در آنها صادر مي شود مي برد وي را به تفکر واداشت.

وي در گفتگو با ديلي بيست گفت: هواپيماهاي بي سرنشين همه نوع سؤالات جالب درباره برخورد فناوري، قانون بين المللي و حقوق بشر مطرح مي کنند. يک زنجيره بوروکراتيک از دستورها که تصميم مي گيرد افراد را خارج از هر قانوني اعدام کند از لحاظ فکري مفهوم بسيار جالبي است. در نتيجه او تابستان گذشته طراحي يک برنامه (گوشي تلفن همراه) را که نقشه حملات آمريکا را نشان مي دهد آغاز کرد تا يک جنگ دوردست را در کف دست آمريکاييهاي عادي قرار دهد.

اين برنامه که درون پلاس نام دارد اطلاعات غير محرمانه را که دفتر روزنامه نگاري تحقيقي درباره حملات آمريکا جمع آوري کرده است گلچين مي کند، داده ها را به نقشه اي آسان براي کاربران تبديل مي کند و هر بار که حمله جديدي صورت مي گيرد به کاربران پيغام مي دهد.

اپل برنامه بگلي را با وجود طراحيهاي مجدد سه بار در تابستان گذشته، نخست به علت مسائل فني، سپس به علت محتواي قابل اعتراض و ناشيانه رد کرد. اکنون واکنشها افزايش مي يابند. دو هفته پيش، فعالان در طوماري از اين شرکت بزرگ فناوري خواستند تا در مخالفت خود تجديد نظر کند. دنيس کاسينيچ (نماينده اوهايو در مجلس نمايندگان آمريکا) نيز به دفاع از اين برنامه پرداخت و به نشريه هيل گفت: آنچه قابل اعتراض و ناشيانه است خود حملات هواپيماهاي بي سرنشين است. اين حملات در زمان رياست جمهوري اوباما به طور تصاعدي افزايش يافته اما اين برنامه هنوز محرمانه است.

بگلي از اينکه اپل برنامه اش را رد کرده است خيلي ناراحت نيست. او اميدوار است درون پلاس را براي اندرويد و اينترنت منتشر کند.

در همين حال، بگلي درباره نحوه اطلاع رساني سريع تر درباره حملات هواپيماهاي بي سرنشين آمريکا به زندگي روزانه آمريکاييها تدبير مي کرد. بنابراين، او از بعد از ظهر سه شنبه هر حمله هواپيماهاي بي سرنشين را از اولين آنها در يمن در سال 2002 تا تازه ترين آنها در دو روز گذشته در پاکستان به عنوان بخشي از فعاليت کلاس کارشناسي ارشد که آزمايشگاه روايتي نام دارد و بر تاثير تعامل و فناوري بر ساختار روايتي سنتي متمرکز است در توئيتر منتشر مي کند. بگلي گفت: براي من، اين درباره روش داستان سرايي در بسترهاي جديد رسانه هاي اجتماعي است.

داستانهايي مانند داستاني که با اولين حمله هواپيماهاي بي سرنشين در سال 2002 آغاز شد و همچنان بر صفحات نمايش رايانه در سراسر جهان از دفاتر لنگلي تا بگلي ادامه دارد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار