در سال گذشته پولی که باید به صنعت داده می شد خرج مسکن مهر کردند. نمی گوییم که مسکن مهم نیست اما کسی که کار نداشته باشد مشکلاتش بیشتر است. کسی که شغل داشته باشد می تواند در خانه اجاره ای زندگی کند و این امید را داشته باشد که در آینده خانه بخرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ رضا رحمانی درباره حمایت از تولید گفت:  لازمه عملیاتی شدن و حمایت از تولید این است که تمام برنامه ریزی ها بر مبنای حمایت از تولید باشد. در چنین موقعیتی همه مسئولان اعلام حمایت و پشتیبانی می کنند اما متاسفانه کمتر کسی است که فکر عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری باشد.
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: باید برای حمایت از تولید برنامه ریزی کرد و هر تصمیمی باید مبتنی بر این اصل باشد که متاسفانه اینگونه نیست. برخی از طرح هایی است که در مجلس برای اصلاح بودجه مطرح می شود نمونه هایی است که با عنوان حمایت از تولید مطرح می شود، اما در عمل به زیان تولید داخلی است.
رحمانی درباره نقدینگی تولید کنندگان نیز گفت: بر اساس آمار دیوان محاسبات بخش قابل توجهی از سهم صنعت ار هدفمندی یارانه ها پرداخت نشده است. هدف از هدفمندسازی یارانه ها این بود که منابع بهینه تخصیص داده شود و عدم پرداخت سهم صنعت به معنای عدم تحقق اهداف مورد نظر است. قرار بود به صنایع کمک شود و صنایع نوسازی شود، نه تنها این اهداف محقق نشد بلکه هزینه های هنگفتی به واحدهای صنعتی وارد شد.
ریس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره توجه به هشدارهای کارشناسان در مورد بروز بحران ها و مشکلات اقتصادی در کشور گفت: دولت بدون تردید از این موضوعات خبر دارد، اما اولویت‌ها را قبول ندارد. به عنوان مثال برخی آقایان عنوان می کنند مشکل بیکاری و اشتغال آنگونه که کارشناسان عنوان می کنند حاد نیست. باید از این آقایان خواست که در میان جامعه و مردم حضور یابند تا واقعیات را ببینند. دوستان اولویت‌ها را گم کرده اند. در سال گذشته پولی که باید به صنعت داده می شد خرج مسکن مهر کردند. نمی گوییم که مسکن مهم نیست اما کسی که کار نداشته باشد مشکلاتش بیشتر است. کسی که شغل داشته باشد می تواند در خانه اجاره ای زندگی کند و این امید را داشته باشد که در آینده خانه بخرد.
رحمانی درباره تحریمها و تاثیرش بر صنایع و تولید گفت: تنها 20 درصد مشکلات ناشی از تحریم هاست و مابقی ناشی از خودتحریمی هاست. کمتر تولید کننده‌ای عنوان می کند که مشکلاتش ناشی از تحریم هاست. مشکلات آنها غالبا از عدم همکاری ها و تصمیمات نامناسب و نابجاست. مشکل بیشتر صنایع عدم پرداخت تسهیلات است.
وی افزود: به عنوان مثال در محصولات پتروشیمی که مواد اولیه آن نیز در داخل موجود است با دخالت دلالان با قیمت بسیار بالایی به دست تولیدکنندگان می‌رسد. میزان مصرف کارخانجات در مدت زمان مشابه در سال‌های گذشته مشخص است و می توان در شرایط کنونی بازار را مدیریت کرد و به هر تولیدکننده ای سهمیه داد. سیستم بورس با شرایط کنونی کشور متناسب نیست. دشمن ما را زمین نمی زند بلکه این خودمان هستیم که به تولید ضربه می زنیم. دنیا این قدر بزرگ است که نتوانند با تحریم ما را محاصره کنند.
رحمانی درباره اقدامات کمیسیون صنایع نیز گفت: در حال حاضر بیش از 20 موضوع در کارگروه های کمیسیون در دست بررسی است. در برخورد با تخلفات مماشات نخواهیم داشت و نتایج کار را به مراجع قضایی ارجاع خواهیم داد. ما از تمام ظرفیت ها استفاده خواهیم کرد. همه ما در این کشور هم جهت هستیم و اعتلای نظام را می خواهیم چرا باید عده ای سهل انگاری کنند تا نیازمند پیگیری باشد. ما روی حقوق مردم و نظام با هیچ کس معامله نخواهیم کرد.
رحمانی درباره نقش وزارت صنعت، معدن و تجارت در نابسامانی صنایع گفت:وزارت در بیشتر این موارد مقصر نیست، چرا که عمده مشکلات موجود در حوزه وظایف و اختیارات وی نیست و بیشتر مشکلات در حوزه سیستم پولی و بانکی کشور و در حوزه کلان دولت و وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است. از سوی دیگر هرگونه موضع گیری افراطی موجب بیشر شدن مشکلات می شود و هیچ کمکی به حل نمی کند. کشور ما ظرفیت و توانایی های زیادی دارد و شرایط اقتصادی کشور باید شرایطی بهتر این چیزی که هست، باشد.
منبع: تابناک
برچسب ها: دولت ، مشکلات ، اولویت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.