کمبود آهن در مادران باردار، می تواند منجر به محدودیت رشد جنین، زایمان زودرس و .. می شود.گ

دکتر سعید ا... جهانی، متخصص خون در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  سلامت جسمانی دوران کودکی تا حدی زیاد به تغذیه مادر در دوران بارداری وابسته است.

وی خاطر نشان کرد: حتی سلامت افراد در بزرگسالی، از دوران جنینی پایه ریزی می شود.

با توجه به اینکه نیاز به آهن به ویژه در سه ماهه دوم و سوم بارداری افزایش می یابد و این میزان به هیچ وجه نمی تواند از طریق مصرف مواد غذایی به بدن برسد، توصیه می شود زنان باردار از پایان ماه چهارم بارداری مکمل آهن دریافت کنند.

جهانی افزود: کمبود آهن در مادران باردار می تواند منجر به محدودیت رشد جنین، زایمان زودرس، کم خونی جنین، تولد نوزاد کوتاه قد، تولد نوزاد نارس و کم وزن شدن نوزاد شد.

وی گفت: همچنین کمبود این ماده غذایی می تواند کم خونی مزمن مادر باردار و ناتوانی جسمی مادر را پس از وضع حمل به دنبال داشته باشد.

دکترجهانی در پاسخ به اینکه کم خونی بیشتر چه کسانی را تهدید می کند افزود: آهن یکی از مواد معدنی بسیار حیاتی در هموگلوبین خون است، که در تمامی سلول های بدن وجود دارد.

به همین اساس کودکان، زنان باردار و افرادی که تحت رژیم های سخت لاغری هستند، به ویژه آنهایی که در سبد غذای روزانه از گوشت قرمز، استفاده نمی کنند مستعد ابتلا به کم خونی فقر آهن هستند.

جهانی در پایان گفت: به عقیده ی پزشکان مصرف مکمل های حاوی آهن برای گروه های در معرض خطر کم خونی ضروری و واجب است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار