معاون میراث فرهنگی فارس با تکذیب خبر تخریب نقش برجسته زن ایران ، ازسالم بودن این نقش برجسته تاریخی خبرداد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس عبدالرضا نصیری افزود: درماه های گذشته تعدادی افراد سودجو اقدام به جدا کردن قسمتی از بدنه کوه، نزدیک محل استقرار این نقش برجسته کرده بودند که البته هیچ گونه تخریب و یا آسیبی به اصل نقش وارد نیامده است.
وی گفت: با تیزبینی و هوشیاری کارکنان یگان حفاظت میراث فرهنگی که وظیفه دارند هر روز از تمام آثار ثبتی موجود سرکشی کنند ، عاملان این تخریب و محل اسکان آنها شناسایی شد.
نصیری افزود: با همکاری مراجع قضایی آلات و ابراز جرم کشف و ضبط شد.
وی گفت:پرونده مربوطه در مراجع قضایی و انتظامی در دست بررسی است.
معاون میراث فرهنگی فارس در تشریح وضع فعلی نقش برجسته گفت : این نقش که بر دامنه کوه بنگ در فاصله 17 کیلومتری کازرون ، بر روی بدنه کوهی آهکی ، حک شده است، نشان دهنده نیم تنه شخصی است که دست راست خود را بالا آورده است و با توجه به شواهد و مدارک موجود در پرونده ثبتی ، این نقش برجسته در دوره های قبلی براثر شرایط جوی و طبیعی جدی در ناحیه پایین تنه و چهره دچار فرسایش شدید شده است به طوریکه تعیین دوره و جنسیت آن به قطعیت مشخص نیست.
نصیری افزود:تنها از روی تزیینات ، چین لباسها و نوع کمربند آن ، که مشخصه نقوش برجسته ساسانی است می توان قدمت آن را به دوره ساسانی نسبت داد.
وی با هشدار به برخی افراد که از روی نا آگاهی و یا با اهداف خاص اقدام به آسیب رسانی به آثار تاریخی می کنند گفت : خوشبختانه یگان حفاظت میراث فرهنگی با هوشیاری و تیزبینی از تمام آثارتاریخی استان حفاظت می کند و تاکنون نیز در شناسایی و دستگیری متخلفان و مجرمان با همکاری نیروی انتظامی و مراجع قضایی موفق بوده است .
نقش برجسته پریشان ( بنگ ) به شماره 27585در فهرست آثار تاریخی - ملی ایران به ثبت رسیده است./س

برچسب ها: تکذیب ، نقش ، زن ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.