آلودگی هوا استعداد تشکیل لخته در شریان‌ها را بالا می‌برد که ممکن است شامل شریان‌های قلب، مغز یا انسداد ورید اندام‌های تحتانی مانند پاها شود. احتمال سکته‌های مغزی و قلبی هم بالا می‌رود

به گزارش باشگاه خبرنگاران اراک در فصول سرد سال به ویژه هنگامی که پدیده وارونگی (اینورژن) رخ می‌دهد میزان آلاینده‌های بسیار ریز و معلق در هوا در اندازه 2.5 تا 10 میکرون افزایش می‌یابد.

ذرات ریز معلق در هواپس از تنفس به راحتی از طریق حبابچه‌های ریوی وارد خون می‌شوند و ماسک‌های متداول تأثیر چندانی در جلوگیری از این ذرات ریز معلق ندارند.

سیستم دفاعی بدن به طور خودکار جلوی ذرات معلق بالای 25 میکرون را گرفته و از طریق بینی و ریه‌ها این ذراتدفع می‌شود و چندان مخاطره‌ آمیز نیستند.

منشاء اصلی دی اکسید و منواکسید کربن وسرباحتراق نامناسب وسایل گرمازا و نقلیه است و اثر سوء این مواد آلاینده بر روی قلب به مراتب بیشتر از ریه و سایر ارگان‌های بدن است.

اولین مشکل این است که آلودگی هوا استعداد بدن در تشکیل لخته در شریان‌ها را بالا می‌برد که ممکن است شامل شریان‌های قلب، مغز یا انسداد ورید اندام‌های تحتانی مانند پاها شود و احتمال سکته‌های مغزی و قلبی هم بالا می‌رود.

اختلال ضربان قلب مشکل دیگری است که آلودگی هوا به آن دامن می‌زند چرا که جدار داخلی رگ‌های قلب بر اثر آلودگی هوا تغییر می‌کند و در طولانی مدت نهایتاًبه نارسایی‌های قلبی منجرمی‌شود.

عوارض آلودگی هوا تا چند روز پس ازبرطرف شدن آن نیز باقی می‌ماند و بررسی‌ها نشان داده که تفاوت زیادی برای آلودگی هوا نسبت به محیط بیرون و در مکان‌های بسته با تهویه مناسب وجود دارد تا حدی که افرادی که مستعد بیماری‌های قلبی هستند در مکان‌های بسته ایمن‌ترند.

به افرادی که بیماری زمینه‌ای قلبی یا فشار خون یا چربی بالا دارند توصیه می شود: در صورت احساس درد در سینه، تنگی نفس غیرعادی و تغییر در حال عمومی نسبت به قبل به پزشک متخصص مراجعه کنند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.