در واقع علت اصلی مسلمان شدن و گسترش اسلام واقعی یعنی تشیع در ایران هجرت مبارک امام رضا علیه السلام از مدنیه به طوس می باشد که با مسافرت برادران و خواهران و اقوام به محوریت حضرت معصومه سلام الله علیها تکمیل کننده حرکت تاریخی حضرت رضا علیه السلام می باشد.

به گزارش مجله شبانه  باشگاه خبرنگاران، وبلاگ ولابت فقیه در جدیدترین نوشته خود اورده است:

امروز مصادف با حرکت کاروان اسرای کربلا از کوفه بی وفا به شام بلاست، در روایات منقول است که حضرت سجاد در کوفه پس از قرائت خطابه ای آتشین مردم کوفه را به خاطر بدعهدی و بی وفایی مورد سرزنش قرار داد به گونه ای که مردم کوفه همگی شمشیر کشیده و قصد قیام علیه یزید را کردند در اینجا بود که حضرت امام سجاد زین العابدین علیه السلام خطاب به مردم کوفه گفت که نیازی به شمشیرهای شما نیست زین پس شمشیرهای شما نه علیه ما باشد و نه له ما و بدین ترتیب مقدمات هجرت و انتقال اسلام ناب از منطقه عربی به منطقه ی ایران طی چندین سال فراهم آمد.

البته اولین سرفصل تاریخی که می توان به عنوان عزیمت رسمی اهل بیت عصمت و  طهارت از میان اعراب به سمت ایران نام برد هجرت تاریخ ساز و بسیار مهم حضرت ثامن الحجج امام رضا علیه السلام می باشد که پس از حضور ایشان در ایران بسیاری از خواهران و برادران و اقوام دور و نزدیک حضرت به سمت ایران گسیل شدند.

در واقع علت اصلی مسلمان شدن و گسترش اسلام واقعی یعنی تشیع در ایران هجرت مبارک امام رضا علیه السلام از مدنیه به طوس می باشد که با مسافرت برادران و خواهران و اقوام به محوریت حضرت معصومه سلام الله علیها تکمیل کننده حرکت تاریخی حضرت رضا علیه السلام می باشد. جمع بندی اهل بیت از زمان پیامبر سلام الله علیها این بود که مردم شبه جزیره عرب و مناطق مختلف آن مانند عراق عرب و یمن و امثالهم این بود که گسترش اسلام ناب و ادامه شجره طیبه اسلام فقط در میان قوم سلمان فارسی امکان دارد، که با حادثه کربلا و مردود شدن قوم عرب برای دفاع از پسر رسول خدا و دین او این روند هجرت سرعت بیشتری به خویش گرفت.

دومین سرفصل تاریخی که می توان آنرا به عنوان یکی دیگر از برنامه های زمینه سازی ظهور حضرت ولی عصر نام برد تشکیل حکومت صفوی به همت و تلاش علمای طراز اول شیعه مانند شیخ بهائی می باشد که در این برهه از تاریخ به علت قدرت معنوی علمای شیعه و نفوذ ایشان در دربار صفوی و همچنین کارآمدی ایشان در رفع و رجوع نیازهای حکومت صفوی تشیع به عنوان دین رسمی کشور ایران معرفی شد.

بی شک این حرکت هوشمندانه و تاریخ ساز علمای شیعه در مسیر حرکت و خواست اهل بیت عصمت و طهارت و هم جهت با هجرت امام رضا علیه السلام بوده و آثار و برکات بی شماری را برای اسلام به دنبال داشته است که در پست های بعدی به شرح آنها خواهیم پرداخت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.