به عقیده ی پژوهشگران حتی آغازین تك ياخته ای هم مکانیسم هایی برای یادگیری دارند.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران و به نقل از مدیکال نیوز حافظه ای ماهی بیشتر از تک یاخته ای ها بیشتر از 3 ثانیه است.

گفتنی است، ماهی با استفاده از مغز کوچکش می تواند خیلی چیزها را یاد بگیرد منتها ماهی چیزهایی یاد می گیرد که به درد زندگی اش بخورد نه چیزهایی که برای انسان ها جالب باشد و
نه تنها ماهی قرمز بلکه هر جانور دیگر هم فقط قادر به یادگیری چیزهایی است که به مسائل مربوط به شیوه زندگی خودش مربوط باشد نه چیزهای دیگر که در دنیای انسان ها رایج باشد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۰۶ ۲۸ تير ۱۳۹۳
سلام
بسیاری بر این باورند كه «ماهی قرمز» (goldfish)، تنها یك حافظه ی سه ثانیه ای دارد. ولی این مطلب صحت ندارد. اگر «ماهی قرمز» را در یك اتاق تاریك نگه دارید، به تدریج به رنگ سفید درمی آید . عبارت مناسب برای «ماهی قرمز»ی كه می خواهد تخم گذاری كند، «twit»(به معنی : عیوب یا اشتباهات کسی را یادآور شدن) است.
«Mad Scientist» اشاره می كند كه اگر هر روز پیش از غذا دادن به «ماهی قرمز»تان، به تُنگ، ضربه بزنید؛ سرانجام یاد می گیرد كه با ضربه زدن به تُنگ، بی درنگ غذا بخواهد. این نوع «شرطی شدن»، نشان می دهد كه «ماهی قرمز»، اندكی حافظه دارد. «دكتر كارل» (Dr. Karl) با تأیید این مطلب، می گوید «ماهی قرمز» شادمانه به چهره ی صاحب خود واكنش نشان می دهد، و وقتی بیگانه ها را می بیند، در دژ كوچكش پنهان می شود. حدود یك هزار سال پیش، «ماهی قرمز» در كشور چین اهلی شد و رفتار اجتماعی را آموخت.
در یك نمایش تلویزیونی در «MythBusters TV»، نشان داده شد كه چگونه تعدادی «ماهی قرمز» آموختند در یك «هزارتو» (maze) شنا كنند، و هربار زمان بهتری در هر دور به دست بیاورند. و نكته ی جالب دیگر این كه حافظه ی «ماهی قرمز» انتخابی است. آن ها آن چه را كه در گذشته اتفاق افتاده درك می كنند، فقط از آن مطمئن نیستند.