ابتلا به پره‌اكلامپسي يا مسموميت حاملگي در بارداري اول موجب افزايش مرگ و مير ناشي از بيماري‌هاي قلبي – عروقي مي‌شود.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه ساينس ديلي محققان دانشگاه برگن نروژ با بررسي تعداد زيادي از زنان نروژي با زايمان تك قلو دريافتند زناني كه در حاملگي اول خود به پره‌اكلامپسي يا فشارخون حاملگي دچار شوند بيش از بقيه زنان در معرض خطر مرگ و مير ناشي از بيماري‌هاي قلبي عروقي قرار مي‌گيرند.

براساس اين گزارش محققان افزودند: در ميان زنان مورد مطالعه زنان مبتلا به پره‌اكلامپسي زودرس در زايمان اول كه اقدام به داشتن كودكان بيشتري نكردند تا 9 برابر بيشتر در معرض اين خطر قرار گرفتند و اين در حالي است كه زنان مشابه آنها باهمين شرايط كه اقدام به زايمان‌هاي بيشتر و فرزندان بيشتري كرده بودند تنها در معرض 4/2 برابر خطر مرگ و مير ناشي از اين بيماري قرار گرفتند.

نتايج حاصل از اين گزارش حاكي است با توجه به اين كه احتمال وقوع اين خطر در مادران با يك فرزند گزارش نشده است اين زنان نياز به نظارت ويژه‌اي دارند به ويژه اگر پره‌اكلامپسي در آنها زودرس و در اوايل دوران بارداري صورت گرفته باشد.

گفتني است پره‌اكلامپسي يك بيماري جدي است كه در آن فشارخون به صورت غيرطبيعي در دوران بارداري بالا مي‌رود و علاوه بر فشارخون بالا، وجود پروتئين در ادرار، افزايش ناگهاني وزن و ورم دست و صورت را نيز به همراه دارد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار