رییس گروه سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی- درمانی زاهدان گفت: مراقبت های پیش از بارداری و زایمان در مكان های ایمن، دو عامل تاثیرگذار در ارتقای سلامت مادران باردار و كاهش مرگ و میر آنان است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران زاهدان، مریم زابلی در كارگاه نظام مراقبت مرگ و میر مادران باردار در زاهدان، خونریزی، فشار خ ون بالا، بیماری های زمینه ای و مسمومیت حاملگی را از عوامل اصلی مرگ و میر مادران باردار در سیستان و بلوچستان برشمرد.
وی گفت: بر اساس طبقه بندی بیماری ها، در صورتی كه زن باردار در مدت زمان حاملگی تا 42 روز پس از زایمان بر اثر عوارض بارداری فوت كند، در ردیف مرگ مادران باردار قرار می گیرد.
وی اظهار داشت: زنانی كه در سنین زیر 18 و بالای 35 سال باردار می شوند در مجموعه مادران باردار پرخطر قرار می گیرند كه تنها راه حل جلوگیری از بارداری های پر خطر، آموزش خانواده ها و تغییر نگرش افراد است.
زابلی همچنین رعایت فاصله بارداری ها حداقل به مدت سه سال را در حفظ سلامت مادر و نوزاد موثر دانست.
رییس گروه سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی- درمانی زاهدان گفت: طرحی كه از سوی وزارت بهداشت با هدف ارتقای سلامت مادران در كل كشور در حال انجام است سعی دارد مرگ و میر زنان باردار و عوارض ناشی از بارداری تا شش هفته پس از زایمان را كاهش دهد.
وی افزود: در همین راستا بزودی طرح ارایه خدمات مراقبت پیش از بارداری با هدف بهبود سلامت مادران به طور همزمان در سراسر سیستان و بلوچستان اجرا می شود.
وی ادامه داد: در این طرح لازم است بانوان حداقل سه ماه قبل از شروع بارداری به مراكز بهداشتی- درمانی مراجعه كنند، توسط پزشك معاینه شوند و برخی آزمایش های ضروری را انجام دهند تا از این طریق عوامل خطرزای بارداری حذف شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.